چکیده:
این مطالعه بر کاربرد و استفاده فناوری های وب 2 و جامعه اطلاعاتی تاکید دارد. سرویس جدید وب که همواره افراد را به اطلاعات موردنیازشان متصل می کند، به تازگی متصدیان مراکز اطلاعاتی را در فهم جایگاه خود دچار مشکل ساخته است. این سرویس ها که وب 2 نام دارند، بر جامعه نیز تاثیرگذار هستند و مدل ها، روش های جدیدی را ارائه می دهند که می تواند به پیشرفت مراکز اطلاعاتی کمک کند. همچنین، استفاده گسترده از این سرویس ها باعث به وجود آمدن تفاوت های فرهنگی در کاربران می شود؛ تفاوت در رفتار گردآوری اطلاعات، سبک های ارتباطی و انتظارات. تعدادی سرویس و کاربرد شبکه محور وجود دارد که اساس مفهوم وب 2 را به تصویر می کشند. این سرویس ها شامل ویکی، وبلاگ ها، منابع آر.اس.اس، پادکست، مشاپ ها، فلیکر، شبکه های اجتماعی، جست وجوی اجتماعی، هوش جمعی و غیره است. شبکه 2، حیطه جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده و تغییری نوین را در آینده ای نزدیک در جوامع نوید می دهد. پیدایش این مفهوم محیط جامعه اطلاعاتی را تغییر خواهد داد و فرم های جدیدی را به منابع الکترونیکی خواهد بخشید. چنین چیزی نیازمند آن است که جامعه با چنین فعالیت هایی سازگاری نشان دهد و تصمیم گیرندگان باید تدابیری جدی در به کارگیری اجزای سازنده شبکه نوع 2 اتخاذ کنند. وب 2 موضوعی حاکم در جوامع است. وب 2 در نهایت پدیده ای است اجتماعی که تجربه های کاربران در استفاده از شبکه را در بر می گیرد و ماهیت آن با ارتباطی آزاد، از بین رفتن قدرت محوری و همچنین آزادی در به اشتراک گذاری و استفاده دوباره از محتوای شبکه، مشخص می شود.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله با نگاهی به مسئله ابزارها و امکانات موردنیاز برای ایجاد ساختارهای آموزشی پیشرو و پویا در غالب مدل توسعه داناییمحوری برای توسعه کشور با انجام سیاستگذاریهای نظام آموزش عالی و تبیین جایگاه دانشگاههای آرمانی در هزاره سوم به بررسی نقش مخرب و خنثیگر معضلات آموزشی، فناوری اطلاعاتی و فرهنگی پرداخته و از آنجا که عصر اطلاعات و جامعه داناییمحور با مفهوم آموزش ارتباطی متقابل و تنگاتنگ دارند، بنابراین مسئله آموزش بهعنوان یک عنصر کلیدی در توسعه اطلاعاتی با توجه به استانداردهای یک جامعه داناییمحور ذکر شده است.
بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و نقشی که در تغییرات بنیادین نظام آموزشی، تصمیمگیری مؤثر، برنامهریزی، تحلیل سیاستها و نیز بهعنوان مکمل آموزشهای کلاسیک ایجاب میکند، از دیگر مسائلی است که در این مقاله به آنها اشاره شده و در انتها نیز ضرورت اهمیت به دو عامل توسعه منابع انسانی و همچنین فرهنگپذیری آموزش در جامعه داناییمحور را برشمرده است[5].
بنابراین، تمرکز آن بر بحث و بررسی ابعاد مفهومی «حقوق ارتباطی» و ارائه یک مطالعه اسنادی درباره این مفهوم است و در کنار آن بهعنوان روش مکمل، پژوهشی میدانی در قالب روش کیو اجرا شده تا مشخص شود برخی از مسائل مهم در این حوزه مانند دسترسی، توانمندی و کاربری در خصوص اطلاعات، تا چه میزان مورد توجه و مداقه ایرانیان (کارشناسان و روزنامهنگاران) قرار دارد.
گرچه بیشتر کتابداران، برای بازیابی اطلاعات بهروز و مورد نیاز کاربران، بر جستوجوی وب و منابع اطلاعاتی موجود در وب تمرکز میکنند، اما وجه ارتباطی است که اینترنت را تا این حد برای کاربران نهایی، مهم جلوه میدهد که زمان بسیار زیادی را برای پست الکترونیکی، پیام رسانهای فوری، گروههای خبری و وبلاگها صرف میکنند."