چکیده:
هدف این مقاله تبیین وضعیت فرهنگ شهروندی و چگونگی پیونـد و رابطـه بـین هـر یـک از متغیرهای آموزش شهروندی با میزان فرهنگ شهروندی شهروندان تهرانی در سال مورد مطالعه است . این مطالعه از نـوع پیمـایش اجتمـاعی بـوده و داده هـای تحقیـق بـا اسـتفاده از تکنیـک پرسشنامه توام جمع آوری شده است . اعتبار و روایی مقیاس ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید قرار گرفته است . جامعه آماری شامل کلیه شهروندان تهرانی در سال ١٣٩٣ است که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران ١١١٢ نفر بـه عنـوان حجـم نمونـه تعیـین و از مناطق ٢٢گانه شهر تهران به روش تصادفی انتخاب و بررسی شده اند. نتایج ، وجـود همبسـتگی مثبت و معنادار بین هر یک از متغیرها با میزان پایبندی بـه فرهنـگ شـهروندی را تاییـد کـرد. تحقق فرهنگ شهروندی مستلزم تقویت و ارتقای هر یک از متغیرها و تغییر نگرش نسـبت بـه مفهوم شهر، به منزله پیکری واحد و موجود زنده ، روح حاکم بر شـهر و پویـایی جریـان زنـدگی شهری با تاکید بر عوامل اجتماعی و فرهنگی است .
خلاصه ماشینی:
در این مقاله ، چگونگی رضایت فرهنگ شهروندی شهروندان و نیز چگونگی و نحوه پیوند هر یک از عوامل اجتماعی و فرهنگی چـون هویـت اجتمـاعی ، مشـارکت اجتمـاعی ، دینداری ، اعتماد به نهاد شهرداری و آمـوزش شـهروندی بـا میـزان پایبنـدی شـهروندان بـه فرهنگ شهروندی در جامعه آماری مورد مطالعه است .
این مقاله در پـی شـناخت وضـعیت فرهنـگ شـهروندی مـردم در شـهر تهـران و چگـونگی همبسـتگی بـین متغیرهـای هویـت اجتماعی ، مشارکت اجتماعی ، دینداری ، آموزش شهروندی و اعتماد به نهـاد شـهرداری بـا میزان پایبندی شهروندان به فرهنگ شهروندی است .
در مجموع ، با توجه بـه مباحـث فـوق ، فرضیه های تحقیق مبنی بـر وجـود رابطـه بـین هـر یـک از متغیرهـای آمـوزش شـهروندی ، مشارکت اجتماعی ، هویت اجتمـاعی ، اعتمـاد بـه سـازمان شـهرداری و دینـداری بـا میـزان پایبندی به فرهنگ شهروندی در بین شهروندان تدوین و مورد بررسی قرار گرفته است .
در مجموع ، نتایج تحقیق وجود همبستگی و رابطـه مثبـت و مسـتقیم بـین هـر یـک از متغیرهای میزان هویت اجتماعی ، میزان دینداری ، اعتماد به سازمان ها و شرکت های وابسـته به شهرداری ، میزان مشارکت اجتماعی و میزان بهره گیری از آمـوزش شـهروندی بـا میـزان پایبندی به فرهنگ شهروندی را در سطح اطمینان ٩٩ درصد مورد تأیید قرار داده است .
جمع بندی و نتیجه گیری در این مقاله ، رابطه بین هر یک از متغیرهای هویت اجتماعی ، دینداری ، اعتماد به سازمان ها و شرکت های وابسـته بـه شـهرداری ، مشـارکت اجتمـاعی و آمـوزش شـهروندی بـا میـزان پایبندی شهروندان به فرهنگ شـهروندی مـورد تأییـد قـرار گرفتـه اسـت .