چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی آزمون تفکر انتقادی واتسون- گلیزر در بین کارکنان شرکت ملی نفت ایران بود. برای این منظور، از بین کلیه شاغلین شرکت ملی نفت ایران که به مرکز ارزیابی مدیران این شرکت مراجعه کرده بودند؛ با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، 380 نفر انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی و از نوع ابزارسازی بود که از دو آزمون تفکر انتقادی واتسون-گلیزر و تفکر خلاق عابدی برای انجام آن استفاده شد. ضرایب اعتبار بدست آمده از روش آلفای کرانباخ و بازآزمایی مولفهها و کل آزمون نشان از ویژگیهای مناسب آیتمها داشت. تحلیل عاملی نشان دهنده وجود پنج عامل است که در مجموع حدود 62/48 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین مینماید. نتیجه بررسی رابطه آزمون تفکر انتقادی واتسون- گلیزر و تفکر خلاق نیز حاکی از رابطه معناداری وجود نبود (روایی واگرا). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت آزمون تفکر انتقادی واتسون- گلیزر از روایی و اعتبار مناسبی جهت سنجش تفکر انتقادی در بین کارکنان سازمانی برخوردار است.
The present study aims to determine the psychometric characteristics of the Watson–Glaser critical thinking test among employees in the Iranian National Oil Company. For this purpose, 380 employees referred to ‘the assessment center’in 1390-91 were selected through random sampling method . The research method is a descriptive – instrument maling one. In which two tests were used: 1)Watson–Glaser critical thinking test, and 2) Abedi creativity test. Determining the reliability of Watson–Glaser critical thinking test in terms of its components and the whole test through Cronbach alpha and retest, respectively, was indicative of the suitability of the extracted items and factors. The test validity was examined via construct validity (factor analysis), the results indicated the existence of fine factors, which totally could account for about 48/62 of the variance of the whole test. The relation between Watson–Glaser critical thinking test and creativity was examined through Pearson correlation method; it suggested that there is no significant relation between critical thinking and creativity. Therefore, it can be concluded that Watson–Glaser critical thinking test enjoys a suitable level of validity and reliability to assess critical thinking among organizational employees.
خلاصه ماشینی:
ويژگيهاي روانسنجي آزمون تفکر انتقادي واتسون- گليزر و ارتباط آن با خلاقيت Psychometric Properties of Watson–Glaser Critical Thinking Test and its Relation with Creativity ميترا کاوياني مهر * Mitra Kavyani Mehr مجيد سليمي ** Majid Salimi ريتا لياقت *** Rita Liaghat چکيده Abstract هدف از انجام پژوهش حاضر تعيين ويژگيهاي روانسنجي The present study aims to determine theآزمون تفکر انتقادي واتسون- گليزر در بين کارکنان شرکت –psychometric characteristics of the Watsonملي نفت ايران بود.
Ennis با توجه به اهميت تفکر انتقادي، تاکنون تلاشهاي زيادي جهت ساخت ابزار مناسبي که بتواند اين ويژگي را مورد سنجش قراردهد، صورت پذيرفته است و اغلب ابزارهاي تهيه شده براي محيط هاي آموزشگاهي مناسب ميباشند، که از جمله معتبرترين آنها هم آزمون تفکر انتقادي کاليفرنيا است (فاشيون و فاشيون، ١٩٩٨).
هدف اين پژوهش دستيابي به يک آزمون عيني، معتبر و روا براي سنجش تفکر انتقادي، تعيين ساختار عاملي آزمون تفکر انتقادي واتسون - گليزر، برآورد ضريب اعتبار و روايي اين آزمون، فراهم آوردن ابزاري به منظور تشخيص و سنجش تفکر انتقادي براي نمونه ايراني به خصوص در بين کارکنان شرکت ملي نفت ايران که قابل استناد باشد و تهيه ابزاري معتبر و روا براي پژوهش هاي آينده و در محيط هاي سازماني است .
بررسي اعتبار آيتم ها، زيرمقياسها و کل مقياس در گروه نمونه : براي بررسي اعتبار آزمون تفکر انتقادي واتسون-گليزر از روش ضريب آلفاي کرانباخ همساني دروني مولفه هاي و بازآزمايي مورد بررسي قرار گرفت ، ضرايب اعتبار ٠/٦٥ طبق نظر نظر ميتچل و جولي (٢٠٠٤) در حد خوب و بالاتر از آن قرار دارند که مقادير اعتبار در اين پژوهش از اين حد نيز فراتر هستند.