چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی و ارزیابی ایمنی شهر ایلام و ارائه راهکارهای دفاعی از منظر پدافند غیرعامل است که امروزه اتخاذ تدابیر هوشمندانه در رابطه فعالیت کلیه بخشها و نهادهای کشور درزمینه مواجهه با بحرانهای طبیعی از یکسو و از سویی چالشهای سیاسی و اقتصادی همواره مورد تأکید قرار داشته و با تبیین التزامات سازوکار پدافند غیرعامل بهعنوان یک استراتژی کارآمد درزمینه مواجهه با بحران، میتوان به کاهش حداقلی آسیبهای ناشی از بحران امید بست. روش تحقیق در پژوهش حاضر نیز توصیفی– تحلیلی است. برای جمعآوری اطلاعات از روش میدانی و کتابخانهای (دادهها از سازمان نفوس مسکن و شهرسازی استان ایلام) استفادهشده است. جامعه آماری موردنظر در این تحقیق مشتمل است بر کلیه سازمانها و نهادهای دولتی نظامی، خصوصی و نیز بررسی تمامی زیرساختها، تأسیسات شهری، امکانات موجود، دستگاهها، منابع انرژی، مراکز و؛ که بهنوعی با ایجاد بحران و حل آن در ارتباط شده است. بیشترین عامل و عملکرد تهدیدهای شهر ایلام نزدیک بودن شهر به سد با 2.250 امتیاز و کمترین عامل و عملکرد تهدیدهای مربوط به حاشیهنشینی گسترده و ضعف نظارتی با 1.123 امتیاز. نتایج نشان میدهد که عوامل برونسازمانی پدافند غیرعامل شهر ایلام بالاترین عملکرد به آموزش تخصصی ضد بحران نیروی انسانی با 4.917 امتیاز و پایینترین عامل عملکردی به حاشیهنشینی گسترده و ضعف نظارتی با 1.123 امتیاز و همچنین از عوامل درونسازمانی پدافند غیرعامل بالاترین عملکرد به داشتن نیروهای زبده و آموزشدیده در مواجهه با بحران با 4.000 امتیاز و پایینترین عملکرد مربوط به موانع مالی و اعتباری با 1.500 امتیاز هست.
خلاصه ماشینی:
"V)</TD> <TD>رتبه</TD> <TD>حاشیهنشینی گسترده و ضعف نظارتی اداری</TD> <TD>95/4</TD> <TD>35/2</TD> <TD>388/0</TD> <TD>1</TD> <TD>استقرار منابع انرژی و آب در نقاط مختلف شهر بهمنظور آمادگی در زمان بروز حادثه</TD> <TD>87/4</TD> <TD>51/2</TD> <TD>392/0</TD> <TD>2</TD> <TD>بهرهگیری از مراکز مشاوره در رفع بحران</TD> <TD>70/4</TD> <TD>44/2</TD> <TD>427/0</TD> <TD>3</TD> <TD>اتخاذ تدابیر واکنش سریع نسبت به درمان توده زیادی از مردم در زمان بحران</TD> <TD>99/3</TD> <TD>67/1</TD> <TD>445/0</TD> <TD>4</TD> <TD>توزیع مراکز سیار و مستقر نیروهای امداد و نجات</TD> <TD>85/3</TD> <TD>59/1</TD> <TD>443/0</TD> <TD>5</TD> <TD>مدیریت منظم شهری و داشتن تیم مجرب مدیریت بحران</TD> <TD>46/3</TD> <TD>39/2</TD> <TD>438/0</TD> <TD>6</TD> <TD>توسعه دستگاههای پدافند هوایی</TD> <TD>54/3</TD> <TD>71/1</TD> <TD>459/0</TD> <TD>7</TD> <TD>کنترل محسوس و ملموس مرزها</TD> <TD>51/2</TD> <TD>50/1</TD> <TD>454/0</TD> <TD>8</TD> <TD>دامنه مشارکت عمومی بالا در رفع بحران</TD> <TD>37/2</TD> <TD>43/1</TD> <TD>436/0</TD> <TD>9</TD> <TD>توزیع مناسب مراکز نظامی و امنیتی وامداد و نجات در قسمتهای مختلف شهر</TD> <TD>29/2</TD> <TD>35/1</TD> <TD>411/0</TD> <TD>10</TD> <TD>تجهیز نامناسب به تکنولوژیهای برتر درزمینه پایش و مواجهه با بحران</TD> <TD>11/2</TD> <TD>27/1</TD> <TD>407/0</TD> <TD>11</TD> یافتههای جدول (5)، اولویتهای پشتیبانی با استفاده از شاخص ضریب تغییرات نشان میدهد، بالاترین رتبه اولویتهای پشتیبانی مربوط به بروز وقایع طبیعی در سطح گسترده، آموزش تخصصی ضد بحران نیروی انسانی و باز بودن حریم هوایی در شهر و نبود سیستم قوی دفاع هوایی به ترتیب با مقدار میانگینهای 75/4، 53/4 و 42/4 و همچنین پایینترین رتبه اولویتهای پشتیبانی اتکا به حمایت و پشتیبانی عمومی، تراکم بالای ساختمانها در مرکز شهر و امکان بروز تلفات بالا در زمان بحران و استقرار سامانههای امنیتی و رصد در شهر با میانگین 82/3، 75/3 و 51/3 میرسند."