چکیده:
در نظریۀ اقتصادی متعارف، به تولید خانگی و خدمات ارائهشده در داخل خانوار چندان توجه نمیشود، زیرا آنچه در خانوارها تولید و مصرف میشود ارزش اقتصادی ندارد و در محاسبات ملی اقتصادی وارد نمیشود. این در حالی است که خانواده محل شکلگیری بسیاری از کالاها و خدمات ارزشمند است که در تعیین رفاه مردم جامعه نقشی برجسته دارند و زنان در کانون این بحثاند. ازاینرو، در این مقاله برای تحلیل فعالیت مهم و ارزشمندی با نام «خانهداری»، الگویی جایگزین ارائه میشود که با خصوصیات خانوادۀ ایرانی کمی سازگارتر است. در این تحقیق، از روش پیمایشی و مطالعۀ میدانی استفاده شده است. روش جمعآوری اطلاعات مبتنی بر نمونهگیری تصادفی ساده از زنان متأهل و مراجعه به واحدهای انتخابی بوده است. بر این اساس، تابع عرضۀ خانهداری که از الگو بهدست میآید، با استفاده از نمونهای شامل 409 زن متأهل ساکن شهر تهران با دستکم 35 سال، براساس الگوی رگرسیونی سانسورشده، با در نظر گرفتن توزیع لجستیک برای جزء خطای رگرسیون و به روش حداکثر راستنمایی تخمین زده شده است. نتایج از این حکایت دارد که درآمد، آموزش، اشتغال و سن زنان و همچنین درآمد خانواده و مدت زندگی زناشویی همگی بر میزان خانهداری زنان اثر منفی دارند، اما تعداد فرزندان اثر مثبت را نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
تابع عرضة خانه داری زنان متأهل در شهر تهران 1 وحید مهربانی چکیده در نظریة اقتصادی متعارف ، به تولید خانگی و خدمات ارائه شده در داخل خانوار چندان توجه نمی شود، زیرا آنچـه در خانوارها تولید و مصرف می شود ارزش اقتصادی ندارد و در محاسبات ملی اقتصادی وارد نمی شود.
بر این اساس ، تابع عرضة خانه داری که از الگـو بـه دسـت می آید، با استفاده از نمونه ای شامل ٤٠٩ زن متأهل ساکن شهر تهران بـا دسـت کـم ٣٥ سـال ، بـراسـاس الگـوی رگرسیونی سانسورشده ، با در نظر گـرفتن توزیـع لجسـتیک بـرای جـزء خطـای رگرسـیون و بـه روش حـداکثر راست نمایی تخمین زده شده است .
نتایج از این حکایت دارد که درآمد، آموزش ، اشتغال و سـن زنـان و همچنـین درآمد خانواده و مدت زندگی زناشویی همگی بر میزان خانه داری زنان اثر منفی دارند، اما تعداد فرزندان اثر مثبت را نشان می دهد.
new home economics مستقل و استخراج تابع عرضة کار زنان متأهل در خانه است تا از این طریق عوامل تعیین کنندة خانه داری مشخص شوند.
ویژگی مهم الگوی آن ها این است که سایر منابع درآمـدی (درآمـد غیـر از کـار در بازار) اثر معینی بر میزان عرضة کار خانگی ندارد و به وضعیت اولیه در تخصیص زمان و ترکیب کالاها و فراغت بستگی دارد [٨].
پیدایش این دست مطالعات منجر به آن شد که تحلیـل عرضـة کـار از بـازار اشـتغال فراتـر رود و مفهوم دیگری به متون اقتصادی وارد شود و آن عرضة کار در خانـه یـا بـه طـور سـاده تـر خانه داری است .