چکیده:
در تحلیل همهجانبۀ انقلاب اسلامی ایران، بررسی مؤلفهها و ارکان اساسی انقلاب که یکی از مهمترین آنها رهبری امام خمینی (ره) و الگوی مبارزاتی وی است، اهمیت فراوانی دارد. در این خصوص پرسش اصلی این است که بهکارگیری کدام الگوی مبارزاتی موجب شد که امام خمینی (ره) در قامت یک رهبر سیاسی نهضت اسلامی را بهدرستی و دقت در مسیر اصلی خود پیش ببرد و به سرمنزل پیروزی برساند؟ نگارنده در این تحقیق با مراجعه به پارهای منابع مرتبط و آیاتی از قرآن کریم و با روش استنادی، تحلیلی و تطبیقی به تشریح چگونگی روش مبارزاتی امام خمینی (ره) پرداخته و به این نتیجه رسیده است که شیوۀ مبارزاتی ایشان منطبق بر الگویی است که قرآن کریم مؤمنان را بدان فراخوانده است. در این الگو، مبارزه ماهیت «قیام لله» دارد و از پنج ویژگی 1. تکلیفگرایی، 2. اسلاممحوری، 3. توأم با آگاهی و شناخت، 4. مردمی بودن و 5. سازماندهی و نظاممندی، برخوردار است. مبارزه با چنین ویژگیهایی فقط با تکیه بر آموزههای قرآن کریم و اسلام ناب به سامان میرسد و هیچگاه شکست در آن راه ندارد.
In a comprehensive analysis of the Islamic revolution of Iran, it is important to understand the basic components and the main pillars of the revolution such as leadership of Imam Khomeini (RA) and his fighting patterns. The main question in this regard is that which pattern of conduct enabled Imam Khomeini (RA) to be in shape of a political leader of the Islamic movement to properly and carefully lead the country in its own route and guide it to victory? The author of this research benefiting from Quran’ic verses and related sources using citation method, analytic and adaptive outlines, examined the conduct method of Imam Khomeini (RA) and determined that the campaign practices of Imam Khomeini (RA) matches a pattern that the Holy Qur'an asks the Believers to follow. In this template, the "nature of the struggle toward the uprising have five characteristics: 1. assignment, 2. Islamism, 3. Coupled with the consciousness and cognition, 4. being popular and 5. Organization. Combating such features relies only on the teachings of the Holy Qur'an which will always lead to victory.
خلاصه ماشینی:
امام خمینی (ره ) که پیش از گام نهادن به مرحلة مبارزة مستقیم با رژیم پهلوی ، اسلام شناسی جامع و فقیهی مسلط بر ابعاد گوناگون شریعت اسلامی بود، افزون بر اینکه خود با شناخت دقیق و همه جانبة ابعاد گوناگون اسلام و وضعیت عصر خویش ، مبارزه را آغاز کرد، همواره بر این نکتة حساس نیز تأکید می ورزید که همة مسلمانان به ویژه مردم مسلمان ایران باید نسبت به اسلام ناب و آموزه های اصیل و بنیادی کتاب و سنت آگاهی یابند و این گونه مبارزه آغاز می شود و در مسیر صحیح خود قرار می گیرد؛ «مسلمین باید بیدار بشوند.
این حقیقت نیز در الگوی مبارزة سیاسی امام خمینی (ره ) با رژیم پهلوی به دقت مورد توجه وی بوده است ؛ به همین سبب امام از همان آغاز به روشنی اعلام می کنند که این مبارزة مردمی باید براساس یک نظام و سازمان معین انجام گیرد و حوزة علمیة قم که نخستین جرقه های قیام را نواخته است ، باید در ایجاد نظام و سازمان لازم برای سراسر کشور اقدام کند (خمینی ، ١٣٧٨، ج ٣: ٣٩٤).
در الگوی قرآنی مبارزه ، با اینکه عموم شهروندان جامعة اسلامی حضوری مؤثر و نقش آفرین دارند، هیچ گاه انسجام ، سازمان و نظام مندی مبارزه مخدوش نمی شود و به هرج ومرج اجتماعی میل پیدا نمی کند، زیرا مبارزه با ماهیت «قیام لله » بر محور رهبری برخوردار از مشروعیت الهی به سامان می رسد و همین ویژگی سبب می شود که عموم شهروندان مسلمان و حتی غیرمسلمان به اذن رهبری مشروع در جایگاه خاص خود قرار گیرند و در همان جایگاه به ایفای نقش بپردازند.