چکیده:
این مطالعه با هدف تعیین رابطۀ ظرفیت خودمهارگری، و خودنظم بخشی با شادزیستی انجام شد. جامعۀ مورد مطالعه را تمامی دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 91-1390 تشکیل میدادند که از میان آنها نمونهای به حجم 187 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودمهارگری، راهبردهای خودنظمبخشی عاطفی و شادزیستی آکسفورد استفاده شد. نتایج نشان داد بین نمرۀ کل شادزیستی و خردهمقیاسهای تجربۀ مثبت و احساس مثبت آن با ظرفیت خودمهارگری و راهبردهای خودنظم بخشی (شامل شناختی، رفتاری، تمرکز بر تغییر عاطفه و افزایش عاطفه مثبت) رابطۀ مثبت معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای ظرفیت خودمهارگری و راهبرد افزایش عواطف مثبت قادر هستند 17% از واریانس کل شادزیستی دانشجویان را تبیین کنند. همچنین نتایج آزمون تی نشان داد بین نمرۀ کل شادزیستی و خردهمقیاسهای آن در دانشجویان مجرد و متأهل تفاوت معنادار وجود دارد.بر اساس یافتههای این پژوهش به کارگیری ظرفیت خودمهارگری و خود نظمبخشی میتواند موجب شادزیستی شود.
خلاصه ماشینی:
نتـایج نشـان داد بـین نمـرة کـل شادزیستی و خرده مقیاس های تجربۀ مثبت و احسـاس مثبـت آن بـا ظرفیـت خودمهارگری و راهبردهای خودنظم بخشی (شامل شناختی ، رفتاری ، تمرکـز بر تغییر عاطفه و افزایش عاطفه مثبت ) رابطۀ مثبت معنادار وجود دارد.
پژوهش ها نشان داده اند خودمهارگری به منزلۀ یکی از انواع مهارت های اجتماعی ، می توانـد میزان موفقیت در زندگی را تعیین کند و با سلامت روانی، ابراز متناسـب نیازهـا و احساسـات (محمدی مصیری و همکاران ، ١٣٩١)، روابط بین فردی مثبت (والثال ، کنلـد و پیانتـا٥، ٢٠٠٥)، سازگاری روان شناختی ، پیشرفت در تکـالیف ، عملکـرد تحصـیلی و بهزیسـتی رابطـۀ مثبـت و معنادار دارد (تانجی ، بامیستر، و بون ، ٢٠٠٤) همچنین مشخص شـده اسـت کـه خودمهـارگری 6 نسبت به هوش ، پیش بینی کنندة بهتری برای عملکرد تحصیلی است (داک وورث و سـلیگمن ، ٢٠٠٦).
هـالفورد و همکاران (٢٠٠١) نیز معتقد هستند برای ارتقاء رضایت زناشویی، نیاز به آموزش خودنظم بخشی در بافت رابطه است و همان گونه که پژوهش ها نشان داده اند بین رضایت زناشویی با بهزیسـتی ، رضایت از زندگی و شادزیسـتی همبسـتگی مثبـت و معنـادار وجـود دارد (ایمـان ، احمـدی و مجیدی ، ١٣٨٩).
همچنین نتایج آزمون همبستگی بیان کنندة وجود رابطۀ منفی معنادار بین راهبردهای شناختی ، رفتاری و تمرکز بـر تغییـر عاطفـه خودنظم بخشی و ظرفیت خودمهارگری با نمرة کل شادزیستی است .
Fitzsimmons & Bargh خودنظم بخشی و خودمهارگری موجب سازش یافتگی روان شناختی فـرد مـیشـود و همچنـین باعث همنوایی فرد با نیازها و الزامات زندگی گروهی میشود.