چکیده:
از جمله قلمروهاي معرفتي مربيان- فيلسوفان، حوزه تربيت اخلاقي است كه به منزله يك محور اساسي، در مباني و اصول آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران نيز بر آن تاكيد شده است. هدف از ارائه اين مقاله بررسي تطبيقي دلالت هاي تربيت اخلاقي فارابي و لاك، سازگاري وجوه اشتراك آراء آنها با نظام آموزش و پرورش ايران و تقابل اين سازگاري با مفهوم حقيقت نجات دهنده از منظر رورتي است. نگارندگان اين مقاله درصددند با استفاده از روش هاي «توصيفي ـ تحليلي» و «استنتاجي»، ضمن تحليل و مقايسه ديدگاه هاي فارابي و لاك درباره تربيت اخلاقي، ميزان سازگاري آراء آنها با مباني تربيت در سند ملي آموزش و پرورش را بررسي كنند. سپس به مفهوم «حقيقت نجات دهنده» رورتي در مقابل آراء فارابي و لاك درباره تربيت اخلاقي توجه شده است. در نهايت، اين نتيجه به دست آمده است كه ميان مفهوم «حقيقت نجات دهنده» رورتي با ديدگاه فارابي و لاك و نيز هدف هاي نظام آموزش و پرورش كشور انطباقي وجود ندارد؛ زيرا رورتي رستگاري انسان را، كه همان سعادت واقعي يا حقيقت نجات دهنده است، انكار مي كند.
خلاصه ماشینی:
هدف از ارائة این مقاله بررسی تطبیقی دلالتهای تربیت اخلاقی فارابی و لاک، سازگاری وجوه اشتراک آراء آنها با نظام آموزش و پرورش ایران و تقابل این سازگاری با مفهوم حقیقت نجاتدهنده از منظر رورتی است.
در نهایت، این نتیجه به دست آمده است که میان مفهوم «حقیقت نجاتدهندة» رورتی با دیدگاه فارابی و لاک و نیز هدفهای نظام آموزش و پرورش کشور انطباقی وجود ندارد؛ زیرا رورتی رستگاری انسان را، که همان سعادت واقعی یا حقیقت نجاتدهنده است، انکار میکند.
با وجود اهمیت بررسی تطبیقی دیدگاه دو مربی مسلمان و غیرمسلمان از نظر یافتن و تحلیل وجوه اشتراک و افتراق آنان در قلمرو مهمی همچون تربیت اخلاقی و رسیدن به سعادت و تعیین مفروض نقش آنان در وضع موجود پرورش اخلاقی در نظام آموزش و پرورش کشور، مطالعة حاضر بخش مهمی از وزن خود را هنگام جستوجوی نگاه یک مربی امروزی دربارة فضیلتهای اخلاقی، بر دیدگاههای دو مربی سنتی قرار داده است.
<H2>کسب فضیلتهای اخلاقی؛ راه رسیدن به سعادت</H2> بهطور کلی، فارابی بر این باور است که در کنار اخلاق اکتسابی، برخی ارزشهای اخلاقی فطری و مطلق وجود دارد.
اکنون پس از کوششی که برای روشن شدن دیدگاه فارابی بهعنوان یک مربی ـ فیلسوف مسلمان و لاک بهعنوان مربی ـ فیلسوف غیرمسلمان در باب سعادت و چگونگی دستیابی انسان بدان بهعمل آمد، نگاه انتقادی رورتی به تربیت اخلاقی متکی بر حقیقت نجاتدهنده و معیارهای آن، مورد بحث قرار میگیرد: <H2>رورتی و حقیقت نجاتبخش</H2> ریچارد رورتی، از فیلسوفان معاصر آمریکایی (2007-1931)، به خاطر گسترة علایق و توجهات فلسفی و فرهنگیاش مورد توجه است.