چکیده:
بشر از قرن ها پیش تمایل به شناختن خود و دنیای خود داشته است و دراین عرصه تلاش های بسیاری انجام داده است.لیکن متاسفانه عدم توانایی وی به حل این دو معما به طریق علمی و منطقی، وی را به سوی ماوراء الطبیه سوق داده است و به موهوم پرستی مبدل ساخت . در حالی که در ده های اخیر ،باتوجه به پیشرفت علم،دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که ،با بکارگیری از اصول بهداشت روانی می توان از بسیاری از بیماری های روانی جلوگیری کرد. این اصول بهداشتی روانی را می توان در مدرسه در قالب های مختلف به دانش اموزان اموخت تا بتوانند روان ارام تری داشته باشند.یکی از این اصول روانی که در مدرسه می توان روی ان کار کرد افزایش روحیه دانش اموزان از راه های مختلف می باشد .در این تحقیق به تاثیر اردو های تفریحی-علمی و برخورد محترمانه با دانش آموزان از دیدگاه دانش اموزان متوسطه استان سیستان وبلوچستان بر تقویت روحیه انان می پردازیم. روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی می باشد و بر این اساس جامعه اماری و شیوه نمونه گیری به این ترتیب می باشد که کلیه دانش آموزان سال اول دوم تا سوم دوره متوسطه استان سیستان وبلوچستان به عنوان جامعه اماری این پژوهش شناسایی و انتخاب شدند که مجموع آنها 64140 نفر برآورد شده است. پرسشنامه شامل 24سوال می باشد.برای تعیین روایی و اعتبار این پرسشنامه علاوه بر نظر خواهی از متخصصان مختلف که نتیجه رضایت بخشی نیز داشت از ازمون آلفا کرون باخ هم استقاده شده است و نرم افزار spss نشان داد 79 درصد معتبر بوده است.ونتایج نشان داد که وسایل کمک اموزشی و روش تدریس فعال معلمین تاثیر مثبتی در روحیه دانش اموزان دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تاثیر اردوهای تفریحی-علمی و برخورد محترمانه با دانش آموزان بر تقویت روحیه آنان از دیدگاه دانش اموزان دوره متوسطه استان سیستان و بلوچستان غلامنبی اکاتی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،مربی و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری زاهدان چکیده بشر از قرن ها پیش تمایل به شناختن خود و دنیای خود داشته است و دراین عرصه تلاش های بسیاری انجام داده است.
در این تحقیق به تاثیر اردو های تفریحی-علمی و برخورد محترمانه با دانش آموزان از دیدگاه دانش اموزان متوسطه استان سیستان وبلوچستان بر تقویت روحیه انان می پردازیم.
روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی می باشد و بر این اساس جامعه اماری و شیوه نمونه گیری به این ترتیب می باشد که کلیه دانش آموزان سال اول دوم تا سوم دوره متوسطه استان سیستان وبلوچستان به عنوان جامعه اماری این پژوهش شناسایی و انتخاب شدند که مجموع آنها 64140 نفر برآورد شده است.
بنابر این اولین و مهمترین ضرورت واهمیت این تحقیق ،ماهیت خود آموزش وپرورش می باشد و اما سایر ضرورت و اهمیت های این تحقیق: 1-شناسایی عوامل موثر در تقویت روحیه دانش اموزان از دیدگاه خود انان 2-بهبود وضع اموزشی 3-بهبود وضعیت بهداشت روانی دانش اموزان دوره متوسطه استان.
5- اهداف تحقیق: هدف کلی این پژوهش بررسی تاثیر اردو های تفریحی-علمی و برخورد محترمانه با دانش آموزان از دیدگاه دانش اموزان بر تقویت روحیه آنان در دوره متوسطه استان سیستان وبلوچستان می باشد.
7- فرضیه ها: 1-برگزاری اردو های تفریحی علمی از دیدگاه دانش اموزان دوره متوسطه استان در تقویت روحیه آنان موثر است.