چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر الگوی طراحی آموزشی انگیزشی کلر بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهر بهبهان انجام گرفت. روش پژوهش، شبه آزمابشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهر بهبهان در سال تحصیلی 1391-92 تشکیل میدادند و نمونه آماری پژوهش شامل 30 نفر از دانشجویان ترم 3 کارشناسی رشته رادیولوژی این دانشکده بودند که واحد آناتومی سر و گردن را برداشته و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفنتد. به منظور سنجش آزمودنیها، آزمون یادگیری، یادداری و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی مورد استفاده قرار گرفت که روایی و پایایی آنها تأیید شد. در این پژوهش، گروه آزمایش به روش مدل طراحی آموزشی انگیزشی کلر و گروه کنترل به شیوه مرسوم آموزش دیدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی( میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس چند متغیره) انجام گرفتند و توسط نرم افزار spss محاسبه شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که میان دانشجویانی که با استفاده از الگوی انگیزشی کلر آموزش دیدهاند و دانشجویانی که به شیوه مرسوم مورد آموزش قرار گرفتند، تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارتی، میزان یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویانی که با استفاده از الگوی انگیزشی کلر آموزش دیده اند بیشتر است.
خلاصه ماشینی:
یادگیری و یادداری مؤثر زمانی تحقق خواهد یافت که فرایندی اصولی و اساسی، در انتخاب و ارائه محتوای درسی Instructional technology Learning Brown Gagne Kurt & Izmirli Instructional design Smith & Ragan Kemp& Steven& Morrison Learning Retention داشته باشیم( جویس، کالهون، هاپکینز 1 ، ترجمه محمدرضا بهرنگی، 1382).
یکی از الگوهای بسیار مؤثر و مشهور در این زمینه، الگوی طراحی آم 4 eller"/>eller"/> است که هدف از اجرای آن ایجاد انگیزش در یادگیرندگان برای یادگیری بیشتر است که هم در تهیه و تولید برنامههای درسی و هم در اجرای آن باید مورد توجه قرا کلر معتقد است که انگیزش، تحت تأثیر ویژگیهای فردی، ویژگیهای محیطی و مواد یادگیری قرار دارد.
همچنین علی پور( 1391) در پژوهشی با عنوان تأثیر چندرسانهای مبتنی بر الگوی کلر بر میزان یادگیری و یادداری درس علوم اول راهنمایی به این نتیجه رسید که چندرسانهای مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی کلربر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان راهنمایی منطقه 2 Shellnut تهران در درس علوم تجربی، تأثیرگذار است.
با توجه به اهمیت طراحی آموزشی در رسیدن به نتایج مطلوب یادگیری و با نظر به اینکه دوام یادگیری ، یادداری و ایجاد انگیزش پیشرفت تحصیلی از هدفهای بسیار مهم برنامههای آموزشی میباشد و دستیابی به این هدف نیز همچون سایر هدفها بدون طراحی دقیق آموزشی امکانپذیر نیست، در این پژوهش تأثیر استفاده از الگوی طراحی آموزشی انگیزشی کلر بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفته است.
بحث و نتیجهگیری هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر الگوی طراحی آموزشی انگیزشی کلر بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بهبهان بود.