چکیده:
هدف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ «ﺗﺎﺛﯿﺮرﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺟﻤﻌﯽ ﺑﺮاﻟﮕﻮ ﭘﺬﯾﺮی رﻓﺘﺎرﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اﺧﻼﻗﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن ﻫﺎی ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺑﻬﺸﻬﺮ» ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ازﻟﺤﺎظ ﻧﻮع ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدی واز ﻟﺤﺎظ ﻧﺤﻮه ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ را ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن ﻫﺎی ﺑﻬﺸﻬﺮدرﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1394-1393 ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 3210 ﻧﻔﺮ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻻزم ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری و ﺑﺮاﺳﺎس ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن 346 ﻧﻔﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪ. ﺑﺮای ﮔﺮد آوری اﻃﻼﻋﺎت درزﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎی ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧـﻈﺮی وﺗﺪوﯾﻦ ادﺑـﯿﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ وﺗﻌﺎرﯾﻒ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ از روش ﻣـﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧ ای ﺷﺎﻣﻞ ﮐﺘﺎب ﻫﺎ، ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻫﺎ، ﻧﺸﺮﯾﻪ ﻫﺎ و ... و در ﺧﺼﻮص ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﺑـﺮای ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻت ﭘﮋوﻫﺶ ازروش ﻣﯿﺪاﻧﯽ اﺑﺰار ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮرﺗﺠﺰﯾﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت از ﻧـﺮم اﻓـﺰار SPSS اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺟﻤﻌﯽ ﺿﻤﻦ داﺷﺘﻦ ﻣﺤﺎﺳﻦ وﻣﺰاﯾﺎی ﻓﺮاوان آﻣﻮزﺷﯽ، ﻫﻨﺮی، ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ، ﻋﻠﻤﯽ، اﻟﻘﺎءﻋﻘﯿﺪه، ﺳﺎزﻣﺎن ﯾﺎﺑﯽ، ﮐﺴﺐ ﻣﻬﺎرت، ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ وآﮔﺎﻫﯽ دارای ﺑﺪآﻣﻮزی ﻫﺎی اﺧﻼﻗﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻧﯿﺰﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪو ﺟﺰو وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﯾﮏ ﻃﺮﻓﻪ آن ﻫﻢ ازﺳﻮی ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪه ﺑ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪه ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. درارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺟﻤﻌﯽ ﺑﻪ ﺟﺎی «دﯾﺎﻟﻮگ»(ﮔﻔﺘﮕﻮی دوﻃﺮﻓﻪ) ﯾﮏ ﺣﺎﻟﺖ «ﻣﻨﻮﻟﻮگ» ﮔﻔﺘﮕﻮی ﯾﮏ ﻃﺮﻓ ﺟﻮد دارد. ازآﻧﺠﺎﮐﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﺑﺸﺮﮔﻮﻧﺎﮔﻮن اﺳﺖ، رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎﻧﯿﺰﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺷﮑﺎل وﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎط ﺟﻤﻌﯽ ﻧﻘﺶ ﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ ﺑ ﺧﻮدﻣﯽ ﮔﯿﺮد. رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎدرﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﺎﺛﯿﺮزﯾﺎدی داردوﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪﺑﺎﻋﺚ رﺷﺪﻓﺮﻫﻨﮓ ﺟﺪﯾﺪﺷﻮﻧﺪزﯾﺮا ازﺑﻄﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺮﻣﯽ ﺧﯿﺰﻧﺪوﺑﺎورﻫﺎوارزش ﻫﺎی ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺗﺮوﯾﺞ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ و ﻧﯿﺰرﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎﻧﻤﺎدﻓﺮﻫﻨﮓ وﺗﻤﺪن ﯾﮏ ﮐﺸﻮرﻫﺴﺘﻨﺪ و ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮﺣﮑﻮﻣﺖ ﻫﺎﻗﺮاردارﻧﺪوﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی ﺧﻮب و ﺑﺪ را در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﯿﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. در دوران ﮐﻨﻮﻧﯽ، رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺨﺶ ﺟﺪاﯾﯽ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ از زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺮدم ﺷﺪه اﻧﺪ ﺑﻄﻮرﯾﮑﻪ ﻣﺮدم از ﻣﺤﺘﻮاﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ، اﻗﺘﺼﺎدی، آﻣﻮزﺷﯽ و ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺧﺼﻠﺘﯽ دوﮔﺎﻧﻪ دارﻧﺪ: از ﯾﮏ ﻃﺮف ﺧﻮد ﻣﺤﺼﻮل ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﻮﻟﯿﺪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ داری ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺼﻮرت ﯾﮏ ﮐﺎﻻ ﺑ ﺑﺎزار اراﺋﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ ﺑﻌﻨﻮان ﯾﮏ ﮐﺎﻻ ﺧﻮد ﻗﺎدر ﺑﻪ اراﺋﻪ (ﯾﺎ ﻓﺮوش) اﻓﮑﺎر، ارزش ﻫﺎ، ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎ، ﻧﮕﺮش ﻫﺎ و ﺗﻤﺎﯾﻼت ﺴﺘﻨﺪ. ﮔﺴﺘﺮه و ﭘﻮﺷﺶ دﻫﯽ وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﺒﺎط ﺟﻤﻌﯽ ﺧﯿﻠﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ از اﺑﺰار و وﺳﺎﯾﻞ و ﺷﺮاﯾﻂ آﻣﻮزﺷﯽ و ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ اﺳﺖ، زﯾﺮا ﻧﺴ ﺳﺎﺧﺘﻪ را در ﺳﺮاﺷﯿﺒﯽ ﺳﻘﻮط ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﻨﺪ و ﺑﺎﻋﺚ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﯿﺎن ﻧﺴﻞ ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﺣﺎل و آﯾﻨﺪه ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ و ﺳﺒﺐ ﺗﻐﯿﯿﺮ شیوه زندگی خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
13- تحلیل استنباطی داده ها سوال اصلی: آیارسانههای جمعی (تلویزیون، ماهواره ورادیو) برالگوپذیری رفتارهای اجتماعی واخلاقی دانش آموزان پسر دبیرستان های بهشهرتاثیردارد؟ جدول (5) نتایج حاصل ازآزمون t تک متغیره مربوط به سوال اصلی تحقیق شاخص تعداد میانگین انحراف معیار میانگین نظری م t درجه آزادی sig میزان خطا (α) رسانه های جمعی 346 3.
401 199 000/0 05/0 باتوجه به مقدارآزمون (401/14) وسطح معناداری بهدست آمده (000/0=sig) کوچکتراز 05/0 می باشد بنابراین نتیجه میشود بین میانگین تاثیررسانه های جمعی (تلویزیون، ماهواره ورادیو) بر الگوپذیری رفتارهای اجتماعی واخلاقی دانش آموزان پسرومیانگین نظری تفاوت معناداری وجود دارد.
875 199 000/0 05/0 باتوجه به مقدارآزمون (875/15) وسطح معناداری بهدست آمده (000/0=sig) کوچکتراز 05/0 می باشد بنابراین نتیجه میشود بین میانگین تاثیرتلویزیون برالگوپذیری رفتارهای اجتماعی دانش آموزان پسر ومیانگین نظری تفاوت معناداری وجود دارد.
سوال دوم: آیا ماهواره بر الگوپذیری رفتارهای اجتماعی دانش آموزان پسر دبیرستان های بهشهر تاثیر دارد؟ جدول (7) نتایج حاصل از آزمون t تک متغیره مربوط به سوال دوم تحقیق شاخص تعداد میانگین انحراف معیار میانگین نظری م t درجه آزادی Sig میزان خطا (α) تاثیرماهواره برالگوپذیری رفتارهای اجتماعی دانش آموزان 346 3.
همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که: در بررسی تاثیر رسانه های جمعی (تلویزیون، ماهواره و رادیو) برالگوپذیری رفتارهای اجتماعی و اخلاقی دانش آموزان پسر، با توجه به سطح معناداری بهدست آمده (000/0=sig) که کوچکتر از 05/0 می باشد، نتیجه میشودکه بین این پارامتر ومیانگین نظری تفاوت معناداری وجود دارد.