چکیده:
هدف: ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻓﻦ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺮ ﻫﻮش ﺗﺠﺎری از دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺷﻬﺮ زﻧﺠﺎن اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ.روش: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﺑﻮد.ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎﻧﮏ ﺎی ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺷﻬﺮ زﻧﺠﺎن در ﺳﺎل 1392-93ﺑﻮدﻧﺪ. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺘﺸﮑﻞ از 58 ﺑﺎﻧﮏ ﺷﺎﻣﻞ (ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎی ﺗﺠﺎرت، ﺻﺎدرات، ﻣﻠﺖ و .......) ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی از ﻧﻮع اﻧﺘﺨﺎب تصادﻓﯽ ﺧﻮﺷﻪ ای ﺑﻮد. اﺑﺰار ﺟﻤﻊ آوری داده ﻫﺎ:ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻓﻦ آوری اﻃﻼﻋﺎت و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﻮش ﺗﺠﺎری اﺳﺖ.ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ در ﺳﻄﺢ آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ، اﻧﺤﺮاف اﺳﺘﺎﻧﺪارد،ﺧﻄﺎی ﻣﻌﯿﺎر و در ﺳﻄﺢ آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ، آزﻣﻮن آﻣﺎری Tﻣﺴﺘﻘﻞ و ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ ﻓﻦ آوری اﻃﻼﻋﺎت و ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﯽ از رﻗﺒﺎﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد.ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ ﻓﻦ آوری اﻃﻼﻋﺎت و ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺪﯾﺮان از ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد.ﻫﻤﯿﻦ ﻃﻮر ﺑﯿﻦ ﻓﻦ آوری اﻃﻼﻋﺎت و ﺗﺴﻬﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد. ﻧﺘﺎﯾﺞ: ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻓﻦ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺮ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺪﯾﺮان از رﻗﺒﺎ، ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﺎزار و ﺗﺴﻬﯿﻞ ﺗﺒﺎدل اﻃﻼﻋﺎت در ﺑﯿﻦ ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺑﻪ اﺛﺒﺎت رﺳﯿﺪ.
خلاصه ماشینی:
از جمله مهمترین این محرک ها، اثرات فن آوری اطلاعات در محیط های کاری است، زیرا رشد سریع فن آوری، تمامی جوانب سازمان ها را به نوعی تحت تأثیر قرار داده است.
اگر چه تمرکز هوش رقابتی بر تصمیم گیری است، ولی قلمرو آن گسترده تر است و پژوهش پیرامون موضوعاتی چون قابلیت های رقبا، تحلیل، ایجاد و یا سرمایه گذاری مشترک با رقبا، برنامههای آتی رقبا، راهبردهای بازار با خطوط تولید خاص، شناخت مشتریان و تسهیل اطلاعات و ارتباطات سازمانی را نیز در بر می گیرد.
اگر چه تمرکز هوش رقابتی بر تصمیم گیری است؛ ولی قلمرو آن گسترده تر است و پژوهش پیرامون موضوعاتی از قبیل: شناخت محرک های فعلی بازار، پیش بینی محیط آتی بازار، تحلیل عوامل اقتصادی؛ سیاسی و فن آورانه مرتبط کسب و کار خود، شناسایی نقاط ضعف و یافتن راه حل برای آن ها، تغییر در راهبرد فعلی یا تعدیل آن را نیز در بر می گیرد فن آوری اطلاعات روش کارکرد ما را دگرگون کرده و امور اقتصادی و اجتماعی و حتی طرز فکر آن ها را نیز تغییر داده است.
فرضیه شماره 2:بین فن آوری اطلاعات و شناخت مدیران از مشتریان بانک های خصوصی رابطه وجود دارد.
فرضیه شماره 3:بین فن آوری اطلاعات و تسهیل اطلاعات و ارتباطات مدیران بانک های خصوصی رابطه وجود دارد.
در این مقاله سعی شد ، بررسی تأثیر فن آوری اطلاعات بر هوش تجاری از دیدگاه مدیران بانک های خصوصی شهر زنجان مورد بررسی قرار گرفت.