چکیده:
فتنه باب و بها از توطئه هاي مهم كانون هاي استعماري است كه با هدف آسيب رساندن به اسلام و مذهب شيعه، از بين بردن خصلت هاي ضداستكباري و ظلم ستيز آن و شكستن اقتدار ملي ايرانيان، از اواسط دوره ي قاجاريه طراحي و پديد آمده است. در اين پژوهش برآنيم با استناد به اسناد موجود و تحليل آن ها، چرايي پيدايش فرقه ي بهائيت به عنوان يك جنبش مذهبي ساخته و پرداخته استعمار، سرنوشت آن قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و چگونگي موضع پيروان و حاميان بهائيت در مقابل حوادث مختلف ايران را، به نحو موجز بررسي و نشان دهيم كه فرقه ي ضاله ي بهائيت همواره در كنار دشمنان اسلام و به عنوان يكي از ابزارهاي بالقوه ي فرهنگي در اختيار قدرت هاي بزرگ، در تحولات تاريخ معاصر ايران نقش منفي و مخربي ايفا كرده و از بدو شكل گيري تاكنون علما و مراجع معظم تقليد بيشترين مبارزه را با آنان انجام دادند. يافته هاي مقاله در هفت بند پايان بخش پژوهش حاضر بوده كه در نتيجه ذكر شده است.
خلاصه ماشینی:
"هدف از این پژوهش بررسی چند و چون جنبش بهائیت بهعنوان یک جنبش مذهبی و پاسخگویی به سؤالات ذیل است: فرقههای شیخیه، بابیه، ازلیه و بهائیه (که همه تحت عنوان بهائیگری در ایران خلاصه میگردد) کی، چرا، چگونه و توسط چه کسانی به وجود آمدهاند؟ و در مقابل حوادث مختلف ایران، از آغاز پیدایش تا کنون، چگونه موضعگیری نمودهاند؟ و وضعیت این فرقه انحرافی در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چگونه بود؟ پیشینه تاریخی فرقهی بهائیت نخستین گروههای خارجی که با هدفهای استعماری پا به سرزمین ایران گذاشتند، جامعهی ایران را جامعهای محکم در سایهی اتحاد عقیدتی و باورهای اسلامی یافته و پس از دهها سال رفت و آمد، مطالعه و رایزنی به این نتیجه رسیدند که برای نفوذ در این جامعه و کشاندن ایران به جادهی استعمار و استثمار، چارهای جز ایجاد اختلاف در عقاید دینی مردم ندارند.
این پژوهش ضمن معرفی سران این فرقه و طریقه شکل گیری آن و ارتباطش با شیخیه و بابیه، بیان سرنوشت این فرقه در قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران، با اشاره به ایدئولوژی بهائیت، که جدا ساختن ملت ایران از نهاد روحانیت و مرجعیت و مشغول ساختن آنان به اصولی بدعتگونه در مذهب تشیع، جداسازی ولایت از مرجعیت و دین از سیاست، آزادی فحشا و بیبند و باری، پیوستن به مکاتب غیردینی و سکولار باشد، انگیزه استعمار را در بهوجود آوردن و حمایت از این اندیشه تبیین نموده، که محصول آن در نوشتار مختصر حاضر، یافتههای زیر را بهدست میدهد که در پایان بهعنوان نتیجهگیری به آنها اشاره میشود: 1."