چکیده:
برزخ و آخرت، هم قرارگاه انسانهایی است که مسیر قرب الهی و کمال را پیموده، به سعادت نایل میگردند؛ نعمات الهی را در یک تقسیمبندی میتوان به عالم برزخ وآخرت دستهبندی کرد؛ همچنان که به روحانی وجسمانی تقسیم میشود. مراد از نعمات روحانی، آن دسته از نعمتهایی است که وجه غالب در اثرگذاریاش، روح و جان آدمی است؛ هرچند تاثیراتی هم برجسم داشته باشد. و مراد از نعمات جسمانی، آن دسته از نعمتهایی است که وجه غالب اثرگذاریاش، جسم و تن آدمی است هرچند تاثیراتی بر روح وجان آدمی داشته باشد. این پژوهش، عهده دار گونه شناسی تطبیقی نعمات روحانی و جسمانی در برزخ وآخرت، آن هم از دیدگاه قرآن و روایات است. از نتایج پژوهش حاضر این است که سطح نعمت در عالم برزخ نسبت به آخرت از شدت کم تری برخوردار است ومشمولان نعمات الهی دریک دسته بندی منظم قرارمیگیرند. این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی محتوای آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع)نگاشته شده است.
خلاصه ماشینی:
"(ابن ابی الحدید،1404ق:13/111) امام صادق علیه السلام فرمود: علی (ع)فرمودند: بهشت هشت در دارد، دری که از آن پیامبران و صدیقان وارد میگردند، دری که شهداء و صالحان از آن میآیند، و پنج در است که شیعیان و دوستان ما از آنها وارد خواهند شد و از در هشتم سایر مسلمانان وارد میشوند و آنها کسانی میباشند که بر وحدانیت خدا گواهی دهند و ذرهای بغض ما را در دل نداشته باشند(بحرانی،1374ش:3/369) امیر المومنین(ع) فرمودند : بهشت نهری دارد به نام «نهر حیوان»،بهشتیان در آن غسل نموده، و از جای دیگرش مینوشند، با نوشیدن آن رنگ رخسارشان سفید شده و از هر سختی و مشکل و آزاری عاری شوند، سپس به ورود در بهشت رهنمون شوند، و از همین جا است که نظر میکنند تا خداوند چگونه پاداششان را میدهد، پس گروهی به بهشت روند، و این همان آیه است که فرشتگان بر ایشان سلام کنند: ﴿سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین ﴾ (زمر:73)، و در همان لحظه است که خداوند فرماید با ورود به بهشت و نظر به وعدههای الهی پاداش برید، و این همان آیه: ﴿إلی ربها ناظرة ﴾(قیامت:23) میباشد (طبرسی،1403ق:1/243) جمع بندی: قابل توجه این که هم در مورد دوزخیان تعبیر به "خلود" و جاودانگی شده و هم در مورد بهشتیان، تا گروه اول بدانند هیچ راه نجاتی وجود ندارد، و گروه دوم نیز هیچگونه نگرانی از زوال نعمت الهی به خود راه ندهند."