چکیده:
اسکله های شناور یکی از انواع اسکله ها است که امروز استفاده از آنها در کاربریهای متفاوت بسیار رایج گردیده است. این اسکله ها اصولا از یک بدنه اصلی، پل دسترسی، سیستم مهاربندی و سیستم ضربه گیری تشکیل شده اند. بارهای رایج در طراحی آنها شامل بارهای مرده و زنده، بارهای حاصل از سیستم مهاربندی، بارهای حاصل از پهلوگیری کشتی و همچنین عوامل محیطی چون باد، جریان و موج میباشند. به منظور ارزیابی رفتار این اسکله ها در برابر بارهای فوق الذکر، نمونهای از آنها در سه رده کاربری با عرضها و طول های متفاوت، بصورت زنجیرهای از پانتون های شناور با نرم افزار SAP2000 مدل شده و مورد تحلیل کامپیوتری قرار گرفته است. بعد از تعیین دامنه تاثیر این نیروها و دستیابی به ترکیبات بحرانی بارگذاری و ضمن توجه به معیارهای کاربری ایمن و پایدار، در قالب سه پارامتر فرو رفت حداکثرو شیب حداکثر و عدم جدا شدن شناور از آب، ابعاد مناسب قطعات شناور در این اسکله ها تعیین شدهاند
خلاصه ماشینی:
"/ شکل 3- شبکه قابی پانتونهای مدل شده برای برنامه کامپیوتری با توجه به عدم نیاز به نیروهای درون شمعها در رفتار سنجی، این اعضا در مدل آورده نشده و اثر آنها فقط در قالب اتصالات شمع به اسکله به صورت المانهای سه گانهای مدل شده است که قابلیت حرکت تحت نوسانات قائم فرضی روی آب را داشته و ضمنا نیروهای عرضی و طولی وارده به اسکله را تحمل مینماید.
جدول زیر نتایج نهایی کلیهی تحلیلها را برای هر سه تیپ اسکله بصورت ابعاد پیشنهادی به منظور استفاده در طراحی مقدماتی نشان میدهد: جدول 2: ابعاد پیشنهادی پانتونها در تیپهای مختلف اسکلههای شناور نوع اسکله عرض (m) طول پیشنهادی پانتون (m) ارتفاع پیشنهادی پانتون (cm) تیپ اول 3 12 متر به بالا 100 4 12 متر به بالا 100 5 کلیه طولها 100 تیپ دوم 5 18 متر به بالا 160 6 18 متر به بالا 160 7 18 متر به بالا 150 تیپ سوم 6 45 و 60 متر 240 7 24 متر به بالا 230 8 24 متر به بالا 220 6- بحث و نتیجهگیری مدل سازی یک نوع اسکله شناور از زنجیره پانتونهای بهم مفصل شده در سه تیپ متفاوت از نظر کاربری و تحلیل این مدل تحت بارهای متناسب با آنها، ابعاد پیشنهادی پانتونها برای عرضهای مورد نظر، حاصل شده است که میتوان از آنها به عنوان ابعاد اولیه در طراحی و ساخت این نوع اسکلهها بهره برد."