خلاصه ماشینی:
هدفهای ارزیابی عملکرد هدف اصلی ارزیابی عملکرد عبارتست از ارائه اطلاعات صحیح و دقیق درباره عملکرد شغلی اعضا سازمان هرچه این اطلاعات دقیقتر و موثقتر باشد ارزش بالقوه آن برای سازمان بیشتر است3به بیان دیگر هدف ارزیابی عملکرد،شناسایی میزان اثربخشی و کارآمدی کارکنان سازمان به وسیله ایجاد و توسعه اطلاعات حیاتی منابع انسانی است.
سینگر5برخی از عمدهترین کاربردهای ارزیابی عملکرد در سازمانها را چنین خلاصه کرد: *تعیین سیستم مناسب افزایش حقوق و پاداشها بر مبنای معیارهای عملکرد؛ (به تصویر صفحه مراجعه شود) کاربردهای مختلف ارزیابی عملکرد *تعیین ارتقا و نقل و انتقالات کارکنان براساس نشاندادن نقاط قوت و ضعف آنان؛ *تعیین کارکنان که بر مبنای عملکردشان باید بازخرید یا از خدمت منفصل شوند؛ *تعیین نیازهای آموزشی و فنون ارزشیابی از طریق شناسایی نقاط ضعف؛ *ترویج ارتباطات موثر درونسازمانی به وسیله ایجاد تبادل افکار و عقاید بین فرادستان و زیردستان؛ *رعایت قوانین و مقررات دولتی به عنوان معیار اندازهگیری برای اعتباربخشیدن ب معیارهای اشتغال.
جدول شماره یک:پاسخهای 006 سازمان پیرامون کاربرد ارزیابی کارکنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) رابینز معتقد است که سازمانها،ارزیابی عملکرد را برای تصمیمگیری در مورد منابع انسانی به کار میبرند.
ارزیابی به منظور تعیین شایستگیها،افزایش حقوق و پاداش به کار میرود،بازخوردهایی را برای کارکنان فراهم میسازد یا دیدگاه سازمان را نسبت به عملکرد افراد نشان میدهد یا نیازهای آموزشی را شناسایی میکند؛دروندادهای برنامهریزی نیروی انسانی را فراهم میآورد و راهنمایی برای تصمیمگیری در مورد ترفیع،ارتقاء،نقلوانتقال و انفعال خواهد بود و نهایت اینکه ارزیابی عملکرد به عنوان معیاری برای تحقیقات پرسنلی خواهد بود.
این کمیته متشکل از مدیران و سرپرستانی است که در مورد کارکنانی که با آنها کار میکنند نظر میدهند این روش منبع مناسبی برای ارزیابی کارکنان خواهد بود.