Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تاثیر تطبیق منزل بر سطح تکامل در کودکان فلج مغزی 15 تا 60 ماهه

نویسنده:

زمينه و هدف: هدف اين مطالعه تعيين تاثير تطبيق منزل بر سطح تكامل در كودكان فلج مغزي 15 تا 60 ماهه مي باشد. روش بررسي: در اين مطالعه ي تجربي، 40كودك 15 تا60 ماهه ي فلج مغزي از بين مراجعه كنندگان به كلينيك هاي توانبخشي تهران مطابق معيارهاي تحقيق انتخاب شدند و پس از همتاسازي از نظر نوع فلج مغزي، نوع كلينيك، سن كودك، بهره ي هوشي، تعداد جلسات كاردرماني و سطح طبقه اي عملكرد حركتي درشت به صورت تصادفي در دو گروه كنترل و مداخله قرار گرفتند.ابزار جمع آوري داده ها شامل: فرم مشخصات دموگرافيك و آزمون غربالگري تكاملي سنين و مراحل بود. داده ها در 2 نوبت، قبل از مداخله و 3 ماه بعد از مداخله توسط فردي غير از محقق جمع آوري شد. اجراي مداخله به اين شكل بود كه محقق در منزل كودكان گروه مداخله حضور مي يافت و آموزشهاي مربوط به مراقبت هاي ويژه ي روزمره ي زندگي را به صورت عملي طي 1 جلسه ي 4 ساعته در منزل همراه با تطبيق منزل ارائه مي داد. سپس در طول 3 ماه اجراي مداخله را توسط والدين پيگيري مي كرد.در نهايت داده ها مورد تجزيه تحليل آماري قرار گرفتند. يافته ها: نتايج نشان داد كه پيشرفت سطح تكامل به طور كلي در گروه مداخله نسبت به گروه كنترل بعد از 3 ماه مداخله به طور معناداري بيشتر بود (p=0.015).اما ميانگين پيشرفت در ابعاد ارتباط (p=0.713)، حركات درشت (p=0.2)، حركات ظريف (p=0.329) و حل مسئله (p=0.981) بين دو گروه معنادار نبود در حالي كه ميانگين پيشرفت در بعد شخصيتي – اجتماعي تكامل بين دو گروه بعد از 3 ماه مداخله معنادار بود (p<0.001)و اين پيشرفت در گروه مداخله بيشتر بود. نتيجه گيري:در اين مطالعه اينگونه جمع بندي شد كه تطبيق منزل و آموزش مراقبت هاي ويژه ي روزمره ي زندگي، به مراقبين، در منزل، باعث پيشرفت سطح تكامل به طور كلي در كودكان فلج مغزي 15 تا 60 ماهه مي شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.