چکیده:
پژوهش حاضر تحت عنوان »راشد الغنوشي و مردم سالاري ديني« مي باشد كه به بررسي چرايي و چيستي مردم سالاري ديني در انديشه راشد الغنوشي مي پردازد و به اين پرسش پاسخ داده مي شود كه چرا غنوشي و اسلام گرايان تونسي به گفتمان مردم سالاري يا دموكراسي كه تا چند دهه پيش، از بردن نام آن هم اكراه داشتند، روي آوردند؟ و در اين الگوي مردم سالاري ديني جايگاه حقوق بشر و آزادي عقيده و انديشه كجاست؟ بررسي مقوله مردم سالاري، از جمله مقولاتي نيست كه مسلمانان براي بار نخست و از طريق تجربه غربي با آن آشنا شده باشند، بلكه بالعكس مردم سالاري در تجربه و تئوري سياسي مسلمانان حاضر بوده است. گواه آن تجربه حكومت اسلامي در صدر اسلام مي باشد. حكومت پيامبر (ص) در مدينه و چند سال حاكميت حضرت علي (ع) در كوفه بزرگترين شاهد در تجربه نحوه دخالت مردم در حكومت است. راشد الغنوشي نيز از نسل جديد متفكران اخواني به بررسي مردم سالاري ديني پرداخته و آن را مورد بررسي قرار داده است. در اين مقاله كه با روش تحقيق توصيفي-تحليلي و از طريق جمع آوري اطلاعات به صورت كتابخانه اي از منابع صورت گرفته است، با مقدمه اي در خصوص توصيف دموكراسي و امكان سازش آن با دين، به بررسي ابعاد مختلف مردم سالاري ديني در انديشه راشد الغنوشي پرداخته شده است. و در اين راستا مقولاتي چون آزادي و نقش مردم در حكومت ديني در ابعاد مشروعيت، نظارت و رابطه با حكومت مورد توجه قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
راشدالغنوشی و مردمسالاری دینی زانیار عبدالی1، ایوب خضر سوری2 چکیده پژوهش حاضر تحت عنوان »راشدالغنوشی و مردمسالاری دینی« میباشد که به بررسی چرایی و چیستی مردمسالاری دینی در اندیشه راشدالغنوشی میپردازد و به این پرسش پاسخ داده میشود که چرا غنوشی و اسلامگرایان تونسی به گفتمان مردمسالاری یا دموکراسی که تا چند دهه پیش، از بردن نام آن هم اکراه داشتند، روی آوردند؟ و در این الگوی مردمسالاری دینی جایگاه حقوق بشر و آزادی عقیده و اندیشه کجاست؟ بررسی مقوله مردمسالاری، از جمله مقولاتی نیست که مسلمانان برای بار نخست و از طریق تجربه غربی با آن آشنا شده باشند، بلکه بالعکس مردمسالاری در تجربه و تئوری سیاسی مسلمانان حاضر بوده است.
غنوشی خود در ارتباط با ضرورت تلاش برای تحقق دموکراسی چنین میگوید: «باید بر این عقیده باشیم که ملت، بعد از خداوند، بالاترین سلطه در جامعه را دارد و کسی حق ندارد که کفیل و وصی آن باشد، زیرا ملت کودک یا ناقص عقل نیست بلکه خلیفه خدا روی زمین است، و اصرار کنیم که جهاد برای آزادیهمان جهاد برای اسلام است و تمام تجمعهای سیاسی حق دارند که برای بازگرداندن آزادی مورد تجاوز قرار گرفته و زنده به گور شده در جهان عرب گردهم بیایند« (غنوشی،۱۳۹۲: ۱۸۱).