چکیده:
از منظر لارنس پرين، منتقد برجسته معاصر آمريكايي، زبان داراي نقش هاي متعدد مي باشد. او اين نقش ها را تحت عنوان عملي و ادبي از يكديگر متمايز مي سازد. به اعتقاد وي نقش عملي زبان براي ايجاد ارتباط به كار مي رود كه احتمالاً پركاربردترين نقش زبان نيز مي باشد. هدف اين نقش زباني تبادل اطلاعات و انتقال معناست. نقش ادبي زبان براي زيبايي آفريني به كار مي رود. هدف اين نقش زباني تبادل عواطف و افكار است.
به علاوه، به اعتقاد وي هر واژه سه جزء سازنده دارد: آوا يا صوت، معني قاموسي يا تصريحي و معني ضمني يا تلويحي. آواي يك كلمه، همان تلفظ كلمه است كه به كمك اندام صوتي ادا مي شود. معني يا معاني قاموسي يك واژه در ذيل آن در فرهنگ لغت مضبوط است و معني يا معاني ضمني سايه روشن هاي معنايي است كه در ذهن كاربران يك زبان جاري است.
در نوشته حاضر نخست آراء لارنس پرين را درباره نقش هاي زبان و اجزاء سازنده واژه معرفي كردهايم. سپس براي روشن شدن مطلب، دو نمونه موفق شعري- فارسي و انگليسي- «مرثيه» سروده احمد شاملو و «كتاب» سروده اميلي ديكنسن را شاهد مثال آورده ايم.
خلاصه ماشینی:
معنای ضمنی و اهمیت آن در شعر مصطفی حسینی (مربی دانشگاه بوعلی سینا) تاریخ دریافت مقاله : اردیبهشت ١٣٨٨ تاریخ پذیرش مقاله : مهر ١٣٨٨ چکیده از منظر لارنس پرین ، منتقد برجستۀ معاصر آمریکایی ، زبان دارای نقش های متعدد می باشد.
معنی یا معانی قاموسی یک واژه در ذیل آن در فرهنگ لغت مضبوط است و معنی یا معانی ضمنی سایه روشن های معنایی است که در ذهن کاربران یک زبان جاری است .
معنای ضمنی ، معنی قاموسی ، احمد شاملو، امیلی دیکنسن مقدمه لارنس پرین ، منتقد برجستۀ معاصر آمریکایی ، در یکی از مهم ترین آثار تالیفی خود به معرفی نقش های متعدد زبان می پردازد و این نقش ها را تحت عنوان عملی و ادبی از یکدیگر متمایز می سازد.
(مینوی ، ١٣٨٧، ص٥٧) به اعتقاد وی تفاوت بین این دو نقش زبانی به وضوح در ادبیات علی الخصوص در شعر کاملا مشهود است ، زیرا شعر در قیاس با دیگر گونه های ادبی بیشترین بهره را از واژگان می برد.
در زبان انگلیسی این شعر نمونۀ درخشانی است از استفاده درست و دقیق از معنی ضمنی یا تلویحی .
در سطر سوم ، به جای واژة «اسب » از «سمند» استفاده شده ، که شاعرانه ، ادبی و آرکائیک است و مضافا این که نماد زیبایی و سرعت نیز می باشد.
در مجموع ، می توان گفت که اکثر واژگانی که شاعر انتخاب کرده دارای بار معنایی رمانتیک هستند و این با فضای حاکم بر شعر ـ سفر تخیلی از رهگذر کتاب ـ سازگار است و مؤید و مکمل ایده های مطرح شده در شعر می باشد.