چکیده:
یک نوشته را زمانی میتوان متن نامید که دارای انسجام باشد. هلیدی و حسن(1976 :4)، انسجام را در برقراری روابط معنایی بخشهای مختلف و ایجاد یک متن، موثر دانسته و معتقدند که عناصر انسجام، بر درک و تفسیر خواننده (یا شنونده) از متنی که با آن مواجه شده، تأثیر میگذارند. برپایه همین نظریه، این تحقیق داستانها و شعرهای مجله رشد نوآموز را بهلحاظ رعایت یا عدم رعایت عناصر انسجام مورد مطالعه قرار داده است. جامعه آماری تحقیق متشکل از 5 داستان و 5 شعر است که به شیوه تصادفی از مجله «رشد نوآموز» منتشر شده در سال تحصیلی 91-1390 انتخاب شدهاند. نتایج نشان میدهد که پدیدآورندگان مجله رشد نوآموز در تولید متون داستانی، عناصر انسجام را به خوبی رعایت کردهاند. شعرهای مورد بررسی نیز به میزان قابلتوجهی از انسجام برخوردار بودند، اما بهلحاظ ماهیت، عناصر انسجام متن در آنها کمتر از داستانها بود. نتایج این تحقیق برای نویسندگان نشریات کودک و نوجوان قابل استفاده است.
خلاصه ماشینی:
اگر چه در این تحقیق میزان رعایت عناصر انسجام در متون داستانی مجلۀ «رشد نوآموز» با شعرهای همان مجله مقایسه شده ، اما نتایج آن میتواند برای تمامی نویسندگان کودک کاربرد داشته باشد.
١ ویژة دانش آموزان چهارم و پنجم ابتدایی ٢ ویژة دانش آآموزان مقطع راهنمایی ٣ ویژة دانش آموزان دبیرستانی 4 text 5 Bridge 6 Winograd ویلیامز١ (١٩٨٣) نیز در تحقیق دیگری، تأثیر شناخت گره های انسجامی بر درکمطلب خوانندگان از یک متن نوشته شده به زبان دیگر را از دیدگاه آموزشی بررسی کرده است .
نتایج نشان 1Williams 2 Sado Al-Jarf 3 substitution 4 conjunction 5 Bae 6 Xin- Hong 7 Feng 8 discourse markers 9 Ahmed 10 Indian Camp دادکه انسجام متن بر درکمطلب تأثیر مثبت داشته است .
در این تحقیق ، میزان رعایت عناصر انسجام دستوری متن از دیدگاه هلیدی در مجموعه کتاب های زبان فارسی تألیف شده توسط دکتر احمد صفارمقدم بررسی شده است .
جدول ٣: ابزارهای دستوری انسجام در داستان های مجله «رشد نوآموز» عنصر انسجام / بسامد متن ١ متن ٢ متن ٣ متن ٤ متن ٥ مجموع ارجاع 14 36 46 59 98 253 جایگزینی 0 4 5 8 8 25 حذف 0 12 5 22 17 56 در متون داستانی مجلۀ «رشد نوآموز» از عناصر انسجام دستوری به میزان متغیری ( ١٤ تا ٩٨ مورد ارجاع ،٠ تا ٨ مورد جانشینی و ٠ تا ١٧ مورد حذف ) استفاده شده است .
"Teaching the Recognition of Cohesive Ties in Reading a Foreign Language".