چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ، بررسی و مطالعه "انواع و مدت زمان استفاده از بازی های رایانه ای و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان" می باشد. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان در مقطع متوسطه ناحیه ٤شهر اصفهان به تعداد ١٤٢٠ نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نمونه ای به حجم ١٥٠نفر انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته به دست آمد. پایایی پرسشنامه با کمک آلفای کرونباخ ٨٧% محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها نرم افزار spss، جداول توصیفی، آزمون ANOVA، آزمون خی دو، ضریب همبستگی پیرسون وآزمون t دو نمونه ای مورد استفاده قرار گرفت . یافته ها حاکی از آن است که دانش آموزان قوی، بازیهای ماجراجویانه را در اولویت قرار دادهاند و دانش آموزان متوسط بازیهای جنگی ودانش آموزان ضعیف ، بازیهای ماجراجویانه را ترجیح میدهند. بین نوع بازی های رایانه ای و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه ی معناداری وجود ندارد(٠٠٥<p). بین مدت زمان صرف شده در روز به بازی های رایانه ای و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود ندارد(٠٠٥<p). مهمترین معیار انتخاب بازیها توسط دانش آموزان مربوط به معیار پرشخصیت بودن است . بین بازی آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد( ٠٠٥>p). بین جنسیت دانش آموزان و استفاده از بازی های رایانه ای تفاوت معناداری وجود ندارد(٠٠٥<p). در همه انواع بازهای رایانه ای بین تحصیلات والدین و استفاده از بازی های رایانه ای رابطه ی معناداری وجود ندارد(٠٠٥<p). بیشترین میزان استفاده از بازی کمتر از یک ساعت (٣٠ درصد) و کمترین میزان استفاده از بازی سه ساعت (٢ درصد) است .
خلاصه ماشینی:
بين مدت زمان صرف شده در روز به بازي هاي رايانه اي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معناداري وجود ندارد(٠٠٥<p).
درپژوهش حاضر محقق درصدد است به بررسي انواع و مدت زمان استفاده از بازي هاي رايانه اي و رابطه آن با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان بپردازد.
- مهرابي فر و همکاران(١٣٩١) تحقيقي با عنوان "بررسي انواع و مدت زمان استفاده از بازي هاي رايانه اي و رابطه آن با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مدارس شهر کرمان" انجام دادند.
- بين مدت زمان صرف شده در روز به بازي هاي رايانه اي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه وجود دارد.
- فرضيه سوم : بين مدت زمان صرف شده در روز به بازي هاي رايانه اي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه وجود دارد.
در تحقيق حاضر محقق "انواع و مدت زمان استفاده از بازي هاي رايانه اي و رابطه آن با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان"را بررسي کرده است .
نتايج حاصل از پژوهش شامل موارد زير مي شود: ١) بين نوع بازي هاي رايانه اي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه ي معناداري وجود نداشت (٠٠٥<p).
٣) بين مدت زمان صرف شده در روز به بازي هاي رايانه اي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه ي معناداري وجود نداشت (٠٠٥<p).
بين مدت زمان صرف شده در روز به بازي هاي رايانه اي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه ي معناداري وجود نداشت .
Video Game and Violence; Controrersy ،2000()Sakamoto، Akira - and Research in Japan، pp: 61-77، in: Cecilia Von بررسي انواع و مدت زمان بازيهاي رايانه اي و رابط ه آن با پيشرفت تحصيلي ...