چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رضایت شغلی و شادابی و نشاط دبیران دبیرستانهای استان خراسان شمالی می باشد. روش تحقیق ، از نوع توصیفی ـ پیمایشی بوده و ابزار اندازه گیری از نوع پرسشنامه با طیف لیکرت (شاخص پنج قسمتی از خیلی کم تاخیلی زیاد) است . حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، ٣٧٥ نفر حاصل شده است . تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار SPSS انجام گرفته است . متغیرهای مستقل این تحقیق ، جنس ،سن ، تحصیلات، وضعیت تاهل ، نوع سابقه کار، درآمد ماهیانه ، خلاقیت ، امنیت شغلی، امکانات رفاهی، امکانات آموزشی، اوقات فراغت و شادی و نشاط می باشد. بود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین متغیرهای سن ، وضعیت تاهل ، امکانات رفاهی، اوقات فراغت و شادی در محیط کار، با رضایت شغلی رابطه مستقیم و معنا داری وجود دارد. و بین جنس ، تحصیلات، و میزان درآمد ماهیانه ، خلاقیت ، امنیت شغلی با رضایت شغلی رابطه معنادار وجود ندارد
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق حاکي از آن است که بين متغيرهاي سن ، وضعيت تأهل ، امکانات رفاهي، اوقات فراغت و شادي در محيط کار، با رضايت شغلي رابطه مستقيم و معنا داري وجود دارد.
آن دسته از کارکنان و مديراني که در سازمان, از وضعيت خود رضايت دارند ,باقي مي مانند و با علاقه و انگيزه بيشتر ي اهداف شغلي , فردي و سازماني را دنبال مي کنند از طرفي با توجه به چالش هايي که سازمانها امروزه با آن مواجه هستند،ايجاد سازمان شاد يکي از نيازهاي استراتژيک براي موفقيت در بلند مدت است در اين تحقيق بدنبال اين هستيم که دريابيم ميزان رضايت شغلي و شادابي و نشاط در جامعه مورد تحقيق چگونه است ؟ زيرا همانطور که در قبل عنوان شد هر چه کارکنان از شغل خود و جنبه هاي موثر بر آن راضي تر باشند به همان اندازه در پيشبرد اهداف سازمان تلاش بيشتري از خود بروز مي دهند همچنين تنوع فعاليتها و آزادي براي اجراي کار تاثير زيادي در رضايت شغلي دارد.