چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل موثر بر تعهد سازمانی در میان اساتید آموزش و پرورش شهرستان نجف اباد بود. این پژوهش از لحاظ جهت گیری و هدف، از نوع پژوهش های کاربردی است و از دسته تحقیقات علی- ارتباطی است . جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اساتیدشاغل در دانشگاه علمی کاربردی ایرانشهر است . تعداد اساتید ٢٨٠ نفر بود که با استفاده از جدول مورگان تعداد ١٦٢ نفر به عنوان حجم نمونه درنظر گرفته شد و به صورت تصادفی نمونه ها انتخاب گردید. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن به وسیله پانل متخصصان احراز گردید. پایایی ابزار تحقیق نیز به وسیله ضریب آلفای کرونباخ برای بخش های مختلف پرسشنامه احراز گردید(٠/٨٦). در این تحقیق از پرسشنامه استاندار تعهد سازمانی آلن و میر استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل عاطفی (با بار عاملی١/١٢)، عوامل استمراری(با بار عاملی ٠/٤٥) و عوامل هنجاری(با بار عاملی ٠/٣٠) بیشترین تآثیر را داشته اند. بین تعهد عاطفی و تعهد استمراری رابطه مثبت و معنیداری مشاهده شد. همچنین بین تعهدی عاطفی و تعهد هنجاری و تعهد استمراری و تعهد هنجاری نیز رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بررسی عوامل موثر بر تعهد سازمانی نشان داد که چهار عامل سن ، سابقه کار، درآمد و عوامل سازمانی در مجموع ٤٦/٥ درصد از واریانس مربوط به تعهد سازمانی را در بین اساتید تبیین مینماید.
خلاصه ماشینی:
تعهد سازماني سازهاي است ، چند بعدي که با نتايج کاري و شغلي از جمله غيبت و ترک خدمت (طالقاني و همکاران،١٣٨٨) و افزايش رفتار شهروندي سازماني و بهبود عملکرد شغلي رابطه دارد (٢٠٠٤,Dawley et al).
(al,2009 شاکرينيا و نبوي(١٣٨٩) براين باور است که بين خصوصيات شخصي و ويژگيهاي شغلي با تعهد سازماني رابطه معناداري دارد.
الواني و همکاران(١٣٨٨) تاکيد ميکنند که بين ميزان تعهد سازماني و ويژگي هاي شخصيتي، شغلي، ساختاري و تجربيات اساتيد رابطه وجود دارد.
مولايي(١٣٨٥) نشان داد که رابطه بين تعهد عاطفي و بهرهوري معنادار است .
بررسي رابطه بين ابعاد تعهد سازماني: باتوجه به يافته هاي جدول(٢) ميتوان گفت که بين تعهد عاطفي اساتيد و تعهد استمراري رابطه مثبت و معنيداري در سطح اطمينان ٩٩ درصد مشاهده ميگردد.
همچنين بين تعهدي عاطفي و تعهد هنجاري نيز رابطه مثبت و معنيداري در سطح اطمينان ٩٩ درصد مشاهده شد.
بين تعهد استمراري و تعهد هنجاري نيز رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد.
(١٣٨٨)، تآثير حمايت ادراک شده از سوي سازمان بر تعهد اساتيد و عملکرد سازماني: مطالعه اي در شعب بانک ملت شهر تهران، فصلنامه علوم مديريت ايران، سال چهارم، شماره ١٦.
E. (2006), The relationship between affective and normative commitment: review and research agenda, Journal of Organizational Behavior, Vol. 27, pp.
(1999), Relationships among five forms of commitment: an empirical assessment, Journal of Organizational Behavior, Vol. 20, pp.
3. LaMastro,V, (1999), commitment and perceived organizational support, national forum of applied educational research journal, volume 12.
(2002), Ethical Context, Organizational Commitment, and Person-Organization Fit. Journal of Business Ethics, Vol. 41, pp.