چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه شادکامی، ویژگیهای شخصیتی و شیوههای فرزندپروری مادران با سلامت روان فرزندان بوده است . روش تحقیق حاضر به دلیل بررسی وضع موجود متغیرهای تحقیق و روابط آنها در جامعه ، جزء تحقیقات توصیفی/ همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان گرمسار و مادران آن ها می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و با توجه به طرح پژوهش که از نوع همبستگی است ، تعداد ٢٠٠ نفر(١٠٠ نفر دانش آموز و١٠٠ نفر دیگر مادران دانش آموزان) به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور اندازه گیری متغیرهای مورد نظر از پرسشنامه های شیوههای فرزندپروری والدین بامریند، شادکامی آکسفورد، ویژگیهای شخصیتی نئو و سلامت روان ٢٨-ghq استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره بکار برده شد. یافته ها نشان داد: ١)بین شادکامی مادران و سلامت روان فرزندان رابطه معنادار وجود دارد. ٢) بین ویژگیهای شخصیتی مادران و سلامت روان فرزندان رابطه معنادار وجود دارد. ٣) بین سبک های فرزندپروری مادران و سلامت روان فرزندان رابطه معنادار وجود دارد. ٤) سبک های فرزندپروری، ویژگیهای شخصیتی و شادکامی مادران می تواند سلامت روان فرزندان را پیش بینی کند.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه ي دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان گرمسار و مادران آن ها مي باشد که با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي و با توجه به طرح پژوهش که از نوع همبستگي است ، تعداد ٢٠٠ نفر(١٠٠ نفر دانش آموز و١٠٠ نفر ديگر مادران دانش آموزان) به عنوان نمونه انتخاب شدند.
بحث و نتايج : در اين پژوهش ١٠٠ نفر از مادران دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان گرمسار به عنوان گروه نمونه مي باشد که در جدول ١ به تفکيک گروه سني نشان داده شده است .
جدول٦: شاخص هاي آماري ويژگيهاي شخصيتي مادران متغير ميانگين انحراف معيار تعداد برون گرايي 44/28 100 3/44 انعطاف پذيري 45/18 100 4/49 دلپذيربودن 44/30 100 4/43 باوجدان بودن 50/90 100 7/71 روان 44/51 100 5/33 رنجورخويي در جدول ٦ شاخص هاي آماري مولفه هاي پرسشنامه ي ويژگيهاي شخصيتي که ١٠٠ نفر از مادران دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان گرمسار به آن پاسخ داده اند، نشان داده شده است .
رابطه بين برونگرايي و دلپذير بودن مادران با سلامت روان فرزندان منفي است ، يعني با افزايش نمرات برونگرايي و دلپذيربودن مادران، نمرات سلامت روان دانش آموزان کاهش مي يابد.
در اين پژوهش به منظور بررسي فرضيه چهارم «شادکامي، ويژگيهاي شخصيتي و شيوههاي فرزندپروري مادران مي تواند سلامت روان فرزندان را پيش بيني کند» از روش رگرسيون چند متغيره گام به گام استفاده شده است .
بنابراين با توجه به معنادار بودن رابطه بين متغيرهاي پيش بين (شيوههاي فرزندپروري، ويژگيهاي شخصيتي و شادکامي مادران) و متغير ملاک (سلامت روان فرزندان) نتايج برآورد مدل معنادار در قالب جدول ضرايب رگرسيون در جدول ١٢ ارائه شده است .