چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر افزایش میل به مطالعه در دانش آموزان پایه ششم مقطع ابتدایی مدارس دخترانه شهرستان خمین می باشد. روش پژوهش پیمایشی از نوع نوصیفی است . جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش آموزان پایه ششم مقطع ابتدایی مدارس دخترانه شهرستان خمین می باشد. جمع آوری اطلاعات در بخش مبانی نظری از روش کتابخانه ای و در بخش آزمون فرضیات از روش مصاحبه و توزیع پرسشنامه بوده است . برای توصیف و استنباط آماری از نرم افزار SPSS استفاده شد. آزمون فرضیات نیز از طریق آزمون تی تست تک نمونه ای صورت گرفته است . برای نمونه گیری در این پژوهش از روش تصادفی ساده و برای انتخاب حجم نمونه از جدول گرجسی مورگان استفاده شد. برای بیان نرمال بودن داده ها از آزمون کلوموگراف – اسمیرنف به همراه نمودار هیستوگرام استفاده شد که بیانگر نرمال بودن داده ها بود.براساس نتایج به دست آمده از آزمون فریدمن ، و انتظارات دانش آموزان عوامل اجتماعی با رتبه ٢/٥٣، عوامل فرهنگی با رتبه ٢/١٩ و عوامل اقتصادی با رتبه ١/٢٨ بیشترین و کمترین میانگین را دارند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به آنچه گفته شد اين پژوهش قصد پاسخگويي به اين سوال را دارد که : چگونه مي توان دانش آموزان پايه ششم مقطع ابتدايي مدارس دخترانه شهرستان خمين را به مطالعه و کتابخواني ترغيب کرد؟ ادبيات و پيشينه پژوهش : کتاب از دوران کودکي ميتواند به عنوان يک پرورش دهنده ، نقش خود را در کنار پدر و مادر نشان دهد.
فرضيه هاي پژوهش : ١- بين عوامل اجتماعي و افزايش ميل به مطالعه در دانش آموزان پايه ششم مقطع ابتدايي مدارس دخترانه شهرستان خمين رابطه وجود دارد.
يافته هاي پژوهش : آزمون اولين فرضيه پژوهش - بين عوامل اجتماعي و افزايش ميل به مطالعه در دانش آموزان پايه ششم مقطع ابتدايي مدارس دخترانه شهرستان خمين رابطه وجود دارد.
بر طبق آزمون تي تک نمونه اي و جدول بالا مشاهده ميکنيم که در( ٢٢/٥٦٠= t و سطح معناداري=٠٠٠/) و در سطح خطاي کمتر از ٥ درصد ميان عوامل اجتماعي و افزايش ميل به مطالعه در دانش آموزان پايه ششم مقطع ابتدايي مدارس دخترانه شهرستان خمين رابطه معناداري وجود دارد.
٠٠٥>p آزمون دومين فرضيه پژوهش : - بين عوامل فرهنگي و افزايش ميل به مطالعه در دانش آموزان پايه ششم مقطع ابتدايي مدارس دخترانه شهرستان خمين رابطه وجود دارد.
بر طبق آزمون تي تک نمونه اي و جدول بالا مشاهده ميکنيم که در(١٨/٣٥٩= t و سطح معناداري=٠/٠٠٠) و در سطح خطاي کمتر از ٥ درصد ميان عوامل فرهنگي و افزايش ميل به مطالعه در دانش آموزان پايه ششم مقطع ابتدايي مدارس دخترانه شهرستان خمين رابطه معناداري وجود دارد.
05 آزمون سومين فرضيه پژوهش : - بين عوامل اقتصادي و افزايش ميل به مطالعه در دانش آموزان پايه ششم مقطع ابتدايي مدارس دخترانه شهرستان خمين رابطه وجود دارد.