چکیده:
شهروندان و مخاطبان هر شهری دارای تصویر ذهنی خاصی از آن شهر می باشند که بر پایه عوامل خاصی در طی زمان شکل پذیرفته است. این تصویر ذهنی نقش مهمی در خلق رابطه حسی و عاطفی و کنش و واکنش صحیح میان شهر و مخاطبین داشته و از مناظر مختلف قابل بررسی و پژوهش می باشد و می توان با بررسی راهکارهای مناسب بکار رفته در عصر حاضر در ارتقاء آن تاثیر مناسبی ایجاد نمود. یکی از راهکارهای معاصر و نوین در این خصوص استفاده از برگزاری رخدادهای فرهنگی بزرگ در مقیاس شهری می باشد که تاثیر بسزایی در رشد و اعتلای فرهنگ شهری و تصویر ذهنی مخاطبین از شهر خواهد داشت. در این مقاله سعی شده تا به مطالب فوق تا حد امکان پرداخته شود
خلاصه ماشینی:
در مخاطبين خود تصاوير متنوعي را ايجاد خواهد کرد و از اينرو هنر طراحي شهري از بسياري از ديگر هنرها چون نقاشي و ادبيات از جهت تاثير در مخاطب غني تر ميباشد و در واقع در طراحي يک شهر، يک طراح ميتواند در کنار برآورده ساختن نيازهاي عملکردي، دستيابي به آثار زيبايي شناسانه خاص را دنبال کند.
راه هاي خلق تصاوير ذهني يک شهر تصاويري که از محيط در ذهن ناظر به وجود مي آيد حاصل جرياني دو جانبه بين ناظر و محيط اوست که عوامل مورد مشاهده را تشديد مي کند.
با اضافه کردن شاخصه نماياني در تصوير ذهني از يک شهر که به معناي کيفيتي است که در شيء به احتمال بسيار تصويري روشن در ذهن هر ناظر به وجود مي آورد، آن شکل ، رنگ و نظم و ساماني است که ايجاد تصويري روشن و مشخص از محيط زندگي آدمي را ميسر مي دارد.
راهکارهاي ديگر در ايجاد و ارتقاء تصاوير ذهني ماندگار از يک شهر يکي از راهکارهاي بسيار مهم و جذاب براي خلق تصاوير ذهني ماندگار و خاص از يک شهر که مدتي است در سطح بسياري از کشورها انجام ميشود، استفاده از رخدادهاي بزرگي مانند برگزاري نمايشگاه ها جهاني و رويدادهاي ورزشي بعنوان فرصتي جهت قدرتمند ساختن اقتصاد يک شهر و ايجاد زيرساختار و بهبود تصوير عمومي انها ميباشد.
همين استراتژي مبتني بر برگزاري رويدادهاي فرهنگي باعث شد تا روتردام بالاترين ميزان رشد حضور در رويداد را در بين تمامي شهرهاي هلند داشته باشد و اين اقدام به ارائه جنبه هاي متفاوت فرآيند پيچيده تغيير تصوير ذهني شهر با استفاده از رويدادهاي فرهنگي بزرگ کرد.