چکیده:
در اين تحقيق به بررسي رابطه شرايط اقتصادي و ويژگيهاي شركت با چسبندگي هزينه ها پرداخته شده است. در اين راستا رابطه تاثير متغيرهاي استمرار كاهش فروش، رشد اقتصادي بعنوان متغيرهاي شرايط اقتصادي، تعداد كاركنان و ميزان دارايي بعنوان متغيرهاي ويژگيهاي شركت با چسبندگي هزينه ها در شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سالهاي 1388 تا 1391 بررسي گرديده است. نمونه آماري تحقيق شامل 100 شركت بوده و مشاهدات شامل 400سال شركت مي باشد. پس از گردآوری داده های تحقیق،اطلاعات حاصل با استفاده از نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنين، فرضيه ها با استفاده از تحليل رگرسيون آزمون گرديدهاند. نتايج آزمون فرضيهها، نشان
داده است كه استمرار كاهش فروش و ميزان دارايي با ميزان چسبندگي هزينه ها رابطه معنادار دارد و متغيرهاي رشد اقتصادي و تعداد كاركنان با ميزان چسبندگي هزينه ها رابطه معناداري ندارند.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا رابطه تاثير متغيرهاي استمرار کاهش فروش ، رشد اقتصادي بعنوان متغيرهاي شرايط اقتصادي، تعداد کارکنان و ميزان دارايي بعنوان متغيرهاي ويژگيهاي شرکت با چسبندگي هزينه ها در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سالهاي ١٣٨٨ تا ١٣٩١ بررسي گرديده است .
نتايج آزمون فرضيه ها، نشان داده است که استمرار کاهش فروش و ميزان دارايي با ميزان چسبندگي هزينه ها رابطه معنادار دارد و متغيرهاي رشد اقتصادي و تعداد کارکنان با ميزان چسبندگي هزينه ها رابطه معناداري ندارند.
در اين تحقيق ، تاثير متغيرهاي استمرار کاهش فروش ، رشد اقتصادي بعنوان متغيرهاي شرايط اقتصادي، تعداد کارکنان و ميزان دارايي بعنوان متغيرهاي 5 ويژگيهاي شرکت را بر چسپندگي هزينه ها بررسي ميگردد.
1 Horngren 2 Zimmerman 3 Noreen 4 Anderson 5 Sale reduction in continues 6 Economic Growth 7 Number of employee 8 Asset 9 Stickiness of Costs مباني تئوريک و پيشينه پژوهش چسبندگي هزينه ها به اين معناست که افزايش هزينه ها د ر زمان افزايش فروش ، بيشتر از کاهش همان مقدار هزينه ها در زمان کاهش فروش است .
بر اساس نتايج پژوهش آنها که بر اساس اطلاعات شرکتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، براي دوره پنج ساله از سال ١٣٨٤ تا ١٣٨٨ انجام شده است ، نشان داد که زماني که مديران به فروش در آينده خوش بين هستند، شدت چسبندگي هزينه ها افزايش مييابد.