چکیده:
خرید و مصرف پایدار پوشاک، با توجه به حجم عظیم تولیدات این صنعت و مشکلات ناشی از آن و نقش فعال زنان در این حوزه، از مسائل مهم دنیا، بهخصوص کشور ایران با جمعیت جوان، در مسیر توسعۀ پایدار است. هدف، بررسی میزان آگاهی و درک زنان جوان تحصیلکردۀ متخصص از پایداری و تأثیر آن بر خرید و مصرف پوشاک است. پژوهش، توصیفی پیمایشی با دادههای پرسشنامهای از جامعۀ دانشجویان دختر سال آخر مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد سه رشتۀ طراحی پارچه، طراحی لباس و طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا(س) (100نفر) و حجم نمونۀ 80 نفر است. پرسشها با طیف پنجتایی لیکرت و آلفای کرونباخ 735/0، طراحی و نرمافزار آماری برای تحلیل استفاده شد. طبق یافتهها، با وجود تمایل زیاد برای خرید و مصرف پایدار پوشاک، آگاهی کافی و جامعی در این زمینه وجود ندارد. اطلاعات در مقولۀ پایداری، درراستای مسائل معمول زیستمحیطی است. دیدگاهها و عملکرد مخالف پایداری در خرید و مصرف بهوضوح دیده میشود که نشان از نیاز به آگاهیبخشی کاملتر و دقیقتر دارد. افزایش آگاهی و درک این گروه از مصرفکنندگان از خرید و مصرف پایدار پوشاک بهمنزلۀ متخصصان آینده این صنعت، میتواند موجب بهبود راهبردهای تولید، خرید و مصرف منطبق بر اصول توسعۀ پایدار در آینده شود.
خلاصه ماشینی:
نمونۀ مقالات خارجی در زمینۀ آگاهی و درک مصرف پایدار نویسنده موضوع نتیجه کمبود اطلاعات مـانعی بـرای دیـدگاه و رفتـار [٣١]ThøJgersen٢٠٠٠ بررسی رفتار پایدار از جنبه های کلـی زیسـت محیطــی ـ فقــر آگــاهی مصــرف کننــده بازاریابی مهم ترین عامل رفتار نامتناسب با اصول پایدار تأثیرزمینه بر مسـئولیت هـای مصـرف از بعـد رابطة مذهب و مسئولیت اجتماعی بـا Middlemiss[22] فــردی و شــهروندی ، نیــاز بــه کــار در حــوزة مصرف پایدار در بریتانیا (2008) اجتماعی ســنجش درک نســل مصــرف گــرای شــکاف میــان دیــدگاه و رفتــار پایــدار نســل امریکایی از صـدمات تولیـد و مصـرف Hill & [19] مصرف گرا، اهمیت گستردگی صنعت پوشاک در Lee(2012) پوشاک به محیط زیست با پرسش نامة افزایش تأثیر آن بر جنبش پایدار مفهومی باز بـــدون تغییـــر دیـــدگاه و افـــزایش دانـــش اصلاح رفتـار مصـرف کننـده در کنـار Black L.
از سـوی دیگـر، در مصرف پوشاک نیز این اصول ، خود را به صورت خلاصه شده تحت عناوین حفظ و اسـتفاده از لباس های دست دوم ، خرید پوشاک کمتر با عمر بیشتر، دقت در استفاده از پوشـاک تولیدشـده با به کارگیری مواد شیمیایی کمتر، اهمیت به اصول تجارت منصفانه ، تولید محلـی و منطقـه ای ، استفاده از پوشاک برای دورة عمـر طبیعـی آن هـا و تعمیـر و نگهـداری مناسـب پوشـاک بـرای استفادة مجدد و طولانی تر نشان می دهند [٩؛ ٢٥؛ ٢٩]، که براسـاس ایـن اصـول مطـرح شـده ، تحقیق به دنبال پی بردن به میزان آگاهی گروه آماری مشخص شـده در خریـد و مصـرف پایـدار پوشاک است و پرسش نامه نیز بر پایة چارچوب یادشده طراحی شده اسـت کـه در بخـش هـای پیش رو بیشتر بسط داده می شود.