چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی میزان اثربخشی معلمان جذب شده از نهضت سواد آموزی در مقایسه با معلمان جذب شده از مراکز آموزش عالی و تربیت معلم به جهت شناخت نکات ضعف در تدریس و یادگیری و ارائه برنامه های لازم در جهت کار آموزی و بهبود شیوه های جذب معلمان در دوره ابتدایی می باشد. این پژوهش بر روی 197 نفر از معلمان دبستان های شهرستان ملکان به روش توصیفی انجام شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که: میزان آشنایی معلمان جذب شده از نهضت سوادآموزی در ملاک های اثربخشی: روش ها و مهارت های تدریس، اداره کلاس درس و هدایت یادگیرندگان (مدیریت کلاس) نسبت به معلمان جذب شده از مراکز آموزش عالی و تربیت معلم در سطح خیلی پایین قرار دارند. اما بین هر دو گروه معلمان در ملاک های اثر بخشی، ایجاد جو عاطفی مثبت و نحوه ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان تفاوت معنی دار مشاهده نگردید. با این که عملکرد هر دو گروه در ایجاد یادگیری و ایجاد جو عاطفی مثبت و نحوه ارزشیابی از آموخته های یادگیرندگان یکسان می باشد؛ ولی در کل هر دو گروه در این سه مهارت واجد عملکرد بالایی نیستند.
خلاصه ماشینی:
سوال دوم :آیا بین معلمان جذب شده از نهضت سواد آموزی و معلمان جذب شـده از مراکـز تربیت معلم و آموزش عالی در ایجاد جو عاطفی مثبت در کـلاس درس تفـاوت معنـی دار وجـود دارد؟ برای پاسخ به سوال فوق نمرات پرسشنامه ونمرات آزمون جمع بندی گردید و به شرح ذیل نتیجـه گیری شد: چون مقدار آماری (٠=t) از مقدار آمـاری جـدول (١/٩٦) در سـطح اطمینـان (٩٥%) کوچـک تـر میباشد؛ پس فرض یک رد و فرض صفر تأیید می گردد.
سوال چهارم : آیا بین معلمان جذب شده از نهضت سواد آموزی و معلمان جذب شده از مراکـز تربیت معلم و آموزش عالی در میزان آشنایی با مهارت ها و روش های آموزشی تفاوت معنـی دار وجود دارد؟ برای پاسخ به سوال فوق نمرات پرسشنامه و آزمون جمع بندی و به شرح ذیل نتیجه گیری شد: چون مقدار آماری (١٤٤٧=t) از مقـدار آمـاری جـدول (١/٩٦) در سـطح اطمینـان (٩٥%) بیـشتر است ، پس فرض صفر رد و فرض یک تأیید می گردد.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های آماری نشان داد که بین معلمان جذب شـده از نهـضت سواد آموزی و معلمان جذب شده از مراکز تربیت معلم و آمـوزش عـالی در اداره کـلاس درس و هدایت یادگیری دانش آموزان تفاوت معنی داری وجود دارد.
نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که «بین معلمان جـذب شـده از نهـضت سـواد آمـوزی و معلمان جذب شده از مراکز تربیت معلم و آموزش عالی در میزان آشنایی با مهارت ها و روش های آموزشی تفاوت معنی دار وجود دارد.