چکیده:
هدف از این پژوهش تعیین میزان استقرار مولفـه هـای مـدیریت دانـش در آمـوزش و پـرورش منطقه مرند است . روش تحقیق پیمایشی و ابزار گـردآوری اطلاعـات پرسـشنامه بـوده اسـت . جامعـه آماری شامل کلیه مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی، و متوسطه منطقه مرند است که ١٩٠ نفر بـه روش طبقه ای-تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته ها نشان داد در بین مولفه های شش گانـه مـدیریت دانش ، «سیاست ها و راهبردهای مدیریت دانش » بیشترین و «نظام پـاداش و تـشویق مـدیریت دانـش » کمترین میزان استقرار را داشته اند. میانگین استقرار مدیریت دانش ٣/٣ میباشد. همچنین تفـاوتی بـین دیدگاه مدیران بر اساس جنسیت ، سن ، سابقه خدمت ، نوع مدرسه ، و شهری و روستایی در خـصوص میزان استقرار مدیریت دانش وجود نداشت . در حالی که میزان استقرار مدیریت دانش از نظـر مـدیران دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر بیشتر بوده است .
خلاصه ماشینی:
بر اساس جـدول ٣ از آنجـا که در هر شش مؤلفه سطح معنیداری یا مقدار sig بیشتر از ٠/٠٥ بوده است ، لـذا فرضـیه دوم تحقیق مبنی بر وجود تفاوت معنیدار بین دیدگاه مدیران گروه های مختلف سنی در خـصوص میزان استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش منطقه مرند رد میشود.
براسـاس جدول شماره ٥ در هر شش مؤلفه سطح معنیداری یا مقدار sig کمتر از ٠/٠٥ بوده ؛ لذا فرضیه چهارم تحقیق مبنی بر وجود تفاوت معنیدار بین دیدگاه مدیران دارای مدرک تحصیلی مختلف در خصوص میزان استقرار مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش مرند تأیید میشود.
در هر شـش مؤلفه سطح معنیداری یا مقدار sig بیشتر از ٠/٠٥ بوده و لذا فرضـیه پـنجم تحقیـق مبنـی بـر وجود تفاوت معنیدار بین دیدگاه مدیران مدارس مختلف در خصوص میزان استقرار مـدیریت دانش در آموزش و پرورش مرند رد میشود.
بر اساس جـدول ٨ از آنجـا کـه در هـر شـش مؤلفـه سـطح معنیداری یا مقدار sig بیشتر از ٠/٠٥ بوده است ، لذا فرضیه ٦ تحقیق مبنی بـر وجـود تفـاوت معنیدار بین دیدگاه مدیران شهری و روستایی در خصوص میزان استقرار مـدیریت دانـش در آموزش و پرورش منطقه مرند رد میشود.
بر خلاف یافته های پژوهش های غلامی(١٣٨٥) و آزاد شهرکی(١٣٨٨)، نیر(١٣٨٦)، نتیجه آزمون تحلیل واریانس در این تحقیق ، حاکی از نبود تفاوت معنیدار بین دیدگاه گروه های سنی و نیز گروه های دارای سابقه کـاری مختلـف در خـصوص میـزان اسـتقرار مـدیریت دانـش در آموزش و پرورش مرند است .
یافته های تحقیق حاضر نیز همانند پژوهش غلامی(١٣٨٥) نـشان داد که تفاوت معنیداری بین دیدگاه مدیران دارای مدرک تحصیلی مختلف در خصوص میزان استقرار مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش وجود دارد.