چکیده:
هدف پژوهش بررسی نظرات دانش آموزان دوره ابتدایی منطقه 14 شهر تهران نسبت به تاثیر
مطالعه منابع غیر درسی بر بر انگیزه تحصیلی بود. پژوهشگر با طرح این پرسش که آیا مطالعه منیابع
غیر درسی بر بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است به تحلیل و تبیین موضیوع پژوهش
پرداخته است. جامعه ی آماری مشتمل بر 26781 والدین دانش آموزان پسر دوره ابتدایی منطقه 14
شهر تهران اعم از دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی که در سال تحصیلی 1392-1391
مشغول به تحصیل بودند که با استفاده از جدول برآورد حجم نمونه مورگان 378 نفر به صورت نمونه
گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردیدند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود و به منظور جمع
آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد میزان پایایی با بهره مندی از روش
آلفای کرانباخ 0/847 بدست آمد. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از نرم افزاری SPSS با
روشهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اولین یافته تحقیق با استفاده
از آزمون t گروه های مستقل دلالت بر این امر داشت که مطالعه منابع غیردرسی به میزان زیادی بر
انگیزه تحصیلی موثر است. یافته های دیگر تحقیق حاکی از آن بود که مطالعه منابع غیردرسی به
میزان زیادی بر انگیزه درونی و بیرونی تحصیلی موثر است و انگیزه تحصیلی دانش آمیوزان مدارس
دولتی و غیردولتی با یکدیگر متفاوت نمی باشد.
خلاصه ماشینی:
سوال اول فرعی: میزان مطالعه منابع غیر درسی دانش آموزان پسر ابتدایی منطقه ٤ شهر تهران تا چه اندازه است ؟ برای بررسی سوال فوق از آزمون t تک نمونه ای به شرح جدول زیر استفاده شد ؛ جدول شماره ٣: آزمون t تک نمونه ای مطالعه منابع t درجه سطح تفاوت فاصله اطمینان میانگین غیردرسی آزادی معناداری میانگین ها حد پائین حدبالا 25/381 377 0/000 5/579 5/147 6/011 20/579 با توجه به داده های جدول شماره ٣ و سطح معناداری آزمون ( ٠/٠٠٠ > p ) و کوچکتر بـودن آن از ( ٠/٠٥ > p ) میتوان نتیجه گرفت که آزمون معنادار میباشد.
سوال چهارم فرعی: آیا مطالعه منابع غیردرسی بر میزان انگیزه بیرونی تحصیلی دانش آموزان پسر ابتدایی منطقه ٤ شهر تهران تاثیرگذار است ؟ برای بررسی سوال فوق از آزمون t گروه های مستقل به شرح جدول زیر استفاده شد ؛ جدول شماره ٦: آزمون t مستقل آزمون لون آزمون t مستقل F سطح درجه سطح تفاوت میانگین تفاوت از فاصله اطمینان در سطح ٠/٩٥ معناداری t آزادی معناداری ها انحراف معیار پائین بالا سطح برابری واریانس ها 1/027 0/476 5/887 376 0/000 12/013 2/040 2/001 6/025 سطح نا برابری واریانس ها 5/955 333/82 0/000 12/013 2/360 2/149 7/876 طبق آزمون برابری واریانس ها ( آزمون لون ) و سطح معناداری مربـوط بـه آن (٠/٤٧٦= p) کـه بزرگتر از (٠/٠٥= p) است ، واریانس ها با هم برابر میباشند.