چکیده:
رهبری تحول آفرین یکی از پارادایمهای رهبری در روانشناسی سازمانی است که مورد تحقیق گسترده ای
قرار گرفته است. رهبری تحول آفرین، رضایت زیردستان و اعتماد آنان به رهبری و به علاوه تعهد عاطفی آنان را
افزایش میدهد. رهبرانی که رفتارهای تحول آفرین را از خود نشان میدهند مجموعه ای از نتایج مثبت را در
سازمان ایجاد میکنند. پژوهش حاضربا هدف تعیین رابطه بین سبک رهبری تحول گرا و بالندگی سازمانی در
اداره آموزش و پرورش شهرستان الشتر صورت گرفته است. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و بر اساس
روش توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارمندان اداره آموزش و پرورش شهرستان الشتر در
سال تحصیلی 93- 1392 بود. به دلیل محدود بودن جامعه آماری (60 نفر) نمونه گیری نداشتیم، بنابراین از
سرشماری استفاده شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسش نامه 36 سوالی استاندارد رهبری تحول گرای باس و
آوولیو با طیف پنج مرحله ایی لیکرت و پرسشنامه 20سوالی محقق ساخته بالندگی سازمانی بود که پایایی آنها
به ترتیب 0/85 و 0/88 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی
پیرسون و آزمون کروسکال-والیس و از نرم افزار SPSS استفاده شد.یافتههای این پژوهش نشان داد که بین
سبک رهبری تحول گرا و بالندگی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان الشتر رابطه وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
یافته های این پژوهش نشان داد که بین سبک رهبری تحول گرا و بالندگی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان الشتر رابطه وجود دارد.
جدول (١): آزمون ضریب همبستگی پیرسون فرضیه اصلی بالندگی سازمانی آزمون ضریب همبستگی 60 تعداد سبک رهبری تحول گرا 0/271 ضریب همبستگی 0/036 سطح معنی داری تائید فرضیه H١ معنی داری بودن فرضیه نتیجه آزمون * معنی داری مثبت در سطح ٠/٠٥ همانطور که جدول فوق نشان میدهد چون مقدارP محاسبه شده (٠/٢٧١) از مقدارP جدول (٠/٠٣٦) بزرگتر است پس چنین استنباط میشود که فرض صفر رد و فرض H١ تأییـد مـیشـود در نتیجـه : بـین سـبک رهبـری تحولگرا با بالندگی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان الشتر، رابطه معناداری وجود دارد.
جدول (٦): آزمون ضریب همبستگی پیرسون فرضیه فرعی ٥ بالندگی سازمانی آزمون ضریب همبستگی 60 تعداد ملاحظات فردی 0/308 ضریب همبستگی 0/017 سطح معنی داری تائید فرضیه H١ معنی داری بودن فرضیه نتیجه آزمون * معنی داری مثبت در سطح ٠/٠٥ همانطور که جدول فوق نشان میدهد چون مقدارP محاسبه شده (٠/٣٠٨) از مقدارP جدول (٠/٠١٧) بزرگتر است پس چنین استنباط میشود که فرض صفر رد و فرض H١تأیید میشود در نتیجه : بین ملاحظـات فـردی بـا بالندگی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان الشتر، رابطه معناداری وجود دارد.