چکیده:
این پژوهش، با هدف بررسی کارآمدي آموزش معنویت مبتنی بر آموزه هاي اسلامی بر ارتقاي سرما یۀ روان شناختی و
مؤلفه هاي آن (خودکارآمدي، امیدواري، تاب آوري و خوش بینی) در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش از نوع «نیمه
آزمایشی» با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعۀ پژوهش تمام دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد دیواندره در سال
به عنوان حجم نمونۀ « نمونه گیري تصادف ی در دسترس » 94 هستند. در این پژوهش، 30 دانشجو با - تحصیلی 93
15 تن از دانشجویانی بودند که در جلسات معنویت درمانی به صورت « آزمایش » تحقیق انتخاب شدند. نمونۀ آماري گروه
15 تن از دانشجویانی بودند که در جلسات آموزشی معنویت شرکت « کنترل » داوطلب شرکت کردند. نمونۀ آماري گروه
انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات، از « تصادف ی در دسترس » نکردند و از بین دانشجویان دانشگاه به صورت
استفاده شد و براي تحلیل آماري داده ها، از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. (PCQ) « سرمایۀ روان شناختی » مقیاس
یافته ها نشان داد معنویت درمانی با تأکید بر آموزه هاي دین مبین اسلام به گونه اي معنا داري در ارتقاي میزان سرمایۀ
روان شناختی و مؤلفه هاي آن در دانشجویان مؤثر است.
The aim of this research was to study the efficiency of spirituality therapy with emphasis on Islamic teachings on the promotion of psychological capital in general، and its component including; (self-efficacy، hopefulness، resilience and optimism) among students. The sample consists of all the P.N.U students، Divandare branch in the academic year 2014-2015. 30 students were randomly chosen to take part in the survey. A random sample of 15 students with the available sample size were selected and voluntarily participated in a spirituality therapy. Also 15 students were selected as a control group who received no education. Both groups were evaluated by psychological capital questionnaire (PCQ) before and after training intervention. To analyze the data، descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance) was used. The findings show that spirituality therapy is effective on psychological capital، and its components including; (self-efficacy، hopefulness، resilience and optimism) among the students.
خلاصه ماشینی:
"خلاصة جلسـات معنویتدرمانی با تأکید بر آموزههای دین مبین اسلام جلسة اول: آمادهسازی، تعیین اهداف و قوانین گروه، آشنایی اعضای گروه با یکدیگر، مشاوره و بحث دربارة معنویت و مؤلفههای سرمایة روانشناختی، و اجرای پرسشنامة سرمایة روانشناختی؛ جلسة دوم: داستان حضرت یوسف( و حکمت خداوندی این داستان؛ جلسة سوم: دعای کمیل و نیایش، عبادات و مناسک مذهبی؛ جلسة چهارم: آیات قرآنی و تفسیر، ذکر اسماء الهی، توضیحاتی دربارة قضا و قدر الهی، ایمان آوردن به اینکه نیرویی برتر از ما قادر است ما را به مسیر سلامت هدایت کند؛ جلسة پنجم: توضیح و تشریح محاسن و فواید شرکت در مراسم مذهبی، بخشایش و توبه، و عفو و کرم الهی، اعتقاد به اینکه خالق هستی بهترین یاور است؛ جلسة ششم: گوش دادن به صوت قرآن کریم، و روخوانی قرآن کریم توسط اعضای گروه؛ جلسة هفتم: قصة قرآنی توسل به انوار اهلبیت(؛ جلسة هشتم: توضیح و تشریح فواید نماز جماعت و نماز، زندگینامه پیامبر اکرم(؛ جلسة نهم: خلاصه و جمعبندی جلسات و اختتام، صحبت دربارة آموختههای خود در گروه، مرور برنامه و جمعبندی برنامة آموزشی معنویتدرمانی، و اجرای پرسشنامه «سرمایة روانشناختی».
در این زمینه، پژوهشی انجام نگرفته است و این پژوهش میتواند زمینهساز پژوهشهای آتی گردد تا از این طریق بتوان به دانشجویان نیز اهمیت داد و با تشخیص راههای افزایش سرمایة روانشناختی و مؤلفههای آن (خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی) در دانشجویان، آنها را به سوی توانایی استفاده از ظرفیت ادراک، کاربرد معنویت و رضایت از خود و احساس ارزشمندی، خوشبینی و امیدواری رهنمون ساخت."