چکیده:
سرمایه انسانی نه فقط عامل مهمی در تعیین رشد اقتصاد کشورهاست، بلکه در تعیین رشد مناطق نیز مهم است. هدف مقاله حاضر، تحلیل تأثیر ترکیب سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی در استانهای ایران طی دوره زمانی1390- 1380 بوده که برای این منظور از روش دادههای تابلویی پویای فضایی استفاده شده است.
نتایج حاصل از برآورد حاکی از آن است که متغیر متوسط سالهای تحصیل دانشگاه و قبل از دانشگاه، دارای اثر مثبت و به لحاظ آماری معنادار بر رشد اقتصادی است. متغیر ساختار سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی استانها تأثیر مثبت دارد که به لحاظ آماری نیز معنادار بوده و توان دوم این متغیر دارای تأثیر منفی و معنادار است که نشان میدهد، یک ارتباط Uوارون بین ساختار سرمایه انسانی و رشد اقتصادی در استانها برقرار است. به این معنا که در سطوح پایین ساختار سرمایه انسانی، با افزایش ساختار سرمایه انسانی رشد افزایش مییابد، اما بعد از عبور از یک نقطه بحرانی، ساختار سرمایه انسانی تأثیری منفی بر رشد دارد.
Economic theory has emphasized the important role of human capital on national and regional economic growth. The present study aimed to analyze the effect of the composition of human capital on economic growth in Iranian provinces. We estimated a Spatial Dynamic Panel Data model by using Generalized Method of Moments technique for 28 Iranian provinces over the period 2001-2011.
The results indicated that tertiary and primary and secondary education had positive and significant effects on economic growth. Also، the human capital structure had an inverse-U-shape effect on economic growth. In other words، growth is increasing in the human capital structure at low levels of the human capital structure، but the relation turns negative once the human capital structure exceeds a critical value.
خلاصه ماشینی:
"حال پرسشی مطرح می شود و آن ، اینکه آیا روند تحصیلات عالی در ایران منطقی است ؟ برای پاسخ به این پرسش ، یک متغیر جدید با عنوان ساختار سرمایه انسانی (درصد سرمایه انسانی با آموزش عالی ) معرفی شده و از آنجا که ممکن است این متغیر یک حد آستانه و بحرانی داشته باشد، مربع ساختار سرمایه انسانی نیز در معادله لحاظ شده است : ௧ݏଷ݄ߚ ଶሺܻ௧ିଵെ ܻ௧்ିଵሻߚ ଵܻ௧ିଵߚ ܻ௧ݓୀଵߩߚ οܻ ൌ ܻ௧െ ܻ௧ିଵൌ (٣٢) ௧ݑ ௧ݎହ݈݇ߚ ௧ʹݏସ݄ߚ با استفاده از معادله بالا، معادله پویای زیر به دست می آید: ௧ݏଷ݄ߚ ଶሺܻ௧ିଵെ ܻ௧்ିଵሻߚ ͳሻଵܻ௧ିଵ ߚܻ௧ ሺݓୀଵߩߚ ௧ൌܻ (٣٣) ௧ݑ ௧ݎହ݈݇ߚ ௧ʹݏସ݄ߚ که در معادله (٣٣)، Yit لگاریتم تولید واقعی سرانه منطقه i در زمان های t و ١t است ، Yjt لگاریتم تولید ناخالص استان های مجاور است و ݓ عنصر ماتریس مجاورت بوده که براساس طول و عرض جغرافیایی ساخته شده است .
از آنجا که متوسط سال های بعد از دانشگاه نسبت به متوسط سال های قبل از دانشگاه تأثیر بیشتری بر رشد اقتصادی استان ها دارد و همچنین میزان متوسط متغیر ساختار سرمایه آستانه (که متغیر ساختار سرمایه انسانی در حقیقت ، درصد سرمایه انسانی را با تحصیلات دانشگاهی و عالی نشان می دهد) از میزان آستانه اش کوچک تر است ، بنابراین ، در استان های ایران نیز امکان افزایش بیشتر ساختار سرمایه انسانی وجود دارد، یعنی می توان با تمرکز بیشتر بر تحصیلات دانشگاهی به افزایش بیشتر رشد اقتصادی کمک کرد، برمبنای این نتایج ، توصیه می شود، برای افزایش رشد اقتصادی ، به بهبود سرمایه انسانی و به کیفیت آن توجه شود."