چکیده:
هدف اين مقاله ارايه الگوهاي ارزيابي عملكرد و به ويژه الگوهاي ارزيابي تحقيقات دفاعي در سپاه است. در اين راستا، مقاله حاضر به نقد و بررسي الگوهاي مرتبط پرداخته و از بين الگوهاي رايج با به كارگيري هم زمان چهار الگوي EFQM، BSC، تحليل ذي نفعان و ماتريس ارزيابي عملكرد، مدلي ارائه نموده كه نقاط قابل توسعه ساير الگوها را بهبود مي بخشد.
در اين الگو 5 معيار به عنوان توانمندساز و 2 معيار به عنوان نتايج ارائه شدند. از اين معيارها، چهار معيار توانمندسازِ درون سازماني است كه عبارتند از: «رشد و يادگيري»، «ظرفيت و توان تحقيقاتي»، «فرآيندهاي داخلي پژوهش» و «بودجه و اعتبارات تحقيقاتي» و يك معيار توانمندسازِ خارجي با عنوان «سياست ها و قوانين»، هم چنين اين الگو داراي دو بُعد «رضايت ذي نفعان» و«سرآمدي و تاثيرگذاري اجتماعي» به عنوان نتايج است.
نتيجه اي كه از اولويت بندي مولفه ها حاصل شد اين است كه؛ مولفه هاي «سرآمدي داخلي، سرمايه انساني، سرآمدي خارجي، قابليت سازي و فرآيندهاي عملياتي» اولويت هاي اول تا چهارم را به خود اختصاص مي دهند و مولفه ي «راهبرد بهره وري در بودجه پژوهشي» از كمترين اولويت برخوردار است. همچنين رابطه بين ابعاد الگو نشان مي دهد كه ميان بعد «سياست ها و قوانين» با دو بعد «ظرفيت و توان تحقيقاتي» و «وجه رضايت ذي نفعان» ارتباط معني داري وجود نداشت. همين طور ميان مولفه ي «قوانين و مقررات كشوري» با مولفه ي «ذي نفعان كليدي» رابطه ي معني دار و معكوس وجود دارد و مولفه ي «سرآمدي و تاثيرگذاري داخلي» با مولفه ي «سرآمدي و تاثيرگذاري خارجي» رابطه ي معني دار بسيار قوي وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره ی ٢-رتبه بندی ابعاد (عوامل اصلی ) الگوی ارزیابی عملکردبرنامه های راهبردی تحقیقات دفاعی ردیف وجوه رتبه وجه (عامل ) اهمیت نسبی اولویت وجه (عامل ) ١ وجه سرآمدی وتأثیرگذاری 6/07 ١ یک 2 رشدویادگیری 4/90 ٠/٨٠٧ دو ٣ فرایندهای داخلی پژوهش 4/38 ٠/٧٢٢ سوم 4 ظرفیت وتوان تحقیقاتی 3/66 ٠/٦٠٣ چهارم ٥ وجه رضایت ذی نفعان 3/39 ٠/٥٥٩ پنجم ٦ بودجه واعتبارات تحقیقات 2/88 ٠/٤٧٥ ششم ٧ سیاست هاوقوانین 2/73 ٠/٤٥٠ هفتم نتیجه ای که ازاین تحلیل حاصل می شوداین است کـه مؤلفـه ی سـرآمدی داخلـی (محـیط نزدیک )،سرمایه ی انسانی ،سرآمدی خـارجی (جامعـه کشـورهاونهضـت هـا)،قابلیـت سـازی و فرایندهای عملیاتی اولویت های اول تاچهارم رابه خـوداختصـاص مـی دهنـد ومؤلفـه ی راهبـرد بهره وری دربودجه پژوهشی ازکمتـرین اولویـت برخـورداراسـت .
جدول شماره ی ٣-رتبه بندی مؤلفه های الگوی ارزیابی عملکردبرنامه های راهبردی تحقیقات دفاعی نام مؤلفه رتبه مؤلفه اهمیت نسبی اولویت مؤلفه سرآمدی داخلی (محیط نزدیک ) 13/12 ١ یکم سرمایه ی انسانی 12/29 ٠/٩٣٧ دوم سرآمدی خارجی (جامعه کشورهاونهضت ها) 11/30 ٠/٨٦٢ سوم قابلیت سازی 10/80 ٠/٨٢٣ چهارم فرایندهای عملیاتی 10/67 ٠/٨١٣ پنجم سرمایه ی سازمانی 9/98 ٠/٧٦٠ ششم ذی نفعان کلیدی 9/82 ٠/٧٤٩ هفتم سیاست هاوراهبردهای دفاعی 7/38 ٠/٥٦٣ هشتم فرایندهای سازمانی 6/91 ٠/٥٢٧ نهم راهبردرشداعتبارات 6/61 ٠/٥٠٤ دهم سرمایه ی اطلاعاتی 6/58 ٠/٥٠٢ یازدهم قوانین ومقررات کشوری 6/35 ٠/٤٨٤ دوازدهم شبکه سازی 6/27 ٠/٤٧٨ سیزدهم مشارکت وتعامل 6/19 ٠/٤٧٢ چهاردهم ذی نفعان غیرکلیدی 6/12 ٠/٤٦٧ پانزدهم راهبردبهره وری دربودجه پژوهشی 5/62 ٠/٤٢٩ شانزدهم نتیجه ای که ازرتبه بندی متغییرهاحاصل می شودایـن اسـت کـه متغییرهـای دانـش ،قـدرت دفاعی ،فرهنگ ومعنویت ،سرآمدی درعرصه های تعـارض ،رهبـری ،توسـعه ی پایـدارنیروهـای دانشی سپاه ،اصلاح وبهبودروش ها ونظامات موجودسازمان تحقیقات ،رشد ظرفیـت تحقیقـاتی سپاه ،سرآمدی سپاه درهم افزایی علمی وکارتیمی بـه ترتیـب اولویـت اول تـادهـم رابـه خـود اختصاص می دهـد ومتغییرهـای مشـارکت مسـتمر وحـداکثری ذی نفعـان خـارج ازسـازمان در تحقیقات دفاعی سپاه ،توسعه ی قابلیت هماهنگی بین پژوهشگران سپاهی وتوسعه ی فرصـت هـای درآمدی درتحقیقات اولویت های پنجاه وپنج تاپنجاه وهفت رابه خوداختصاص داد."