چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی و استخراج آسیبهای نظام کارگزاری حج به صورت کاربردی تدوین شده است . برای گردآوری داده ها از روش مصاحبه عمیق و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز از راهبرد تحلیل محتوا بهره برده شد. جامعه آماری پژوهش ، مسئولان عالی، خبرگان و صاحبنظران حوزه حج و زیارت هستند که با توجه به اصل اشباع نظری داده ها با ٣٠ نفر از ایشان به عنوان مشارکت کننده مصاحبه صورت گرفت . نتیجه بررسی داده ها به شناسایی ٤٣ آسیب منجر شد. بر این اساس «اطلاع رسانی نامناسب به زائران و آگاهی زائر نسبت به حقوق خود و سازمان » با ٢/٩٩ درصد و «ضعف نظارت راهبردی» با ٢/٨ درصد فراوانی، دارای بیشترین تاکید در آسیبهای محتوایی، «استانداردسازی نامطلوب خدمات و فعالیتهای نظام » با ٣/٢٧ درصد و «نداشتن ثبات لازم در سیاستهای حاکم بر نظام کارگزاری» با ٣/١٨ درصد فراوانی، دارای بیشترین تاکید در آسیبهای ساختاری، هم چنین «نبود دیپلماسی مطلوب حج و زیارت » با ١/٩٦ درصد و «وجود تعارض بین سیاستهای کشور سعودی با سیاستهای جمهوری اسلامی» با ١/٧٨ درصد فراوانی، مورد تاکیدترین آسیبهای محیطی مشخص شده است .
خلاصه ماشینی:
"ا. ایران آسیبهای محتوایی (رفتاری ) سطح آسیب فراوانی درصد درصد از کل اطلاع رسانی نامناسب به زائران و آگاهی زائر نسبت به حقوق خود و حق سازمان عملیاتی 32 11/03 2/99 ضعف نظارت راهبردی (پرداختن به مباحث اجرایی و سطحی) راهبردی 30 10/34 2/8 ضعف اثربخشی نظام کارگزاری حج و زیارت در زمینه تحول معنوی زائران راهبردی 28 9/66 2/62 ضعف تحول ، نوآوری، ابتکار، خلاقیت ، عشق و علاقه به کار در کارگزاران عملیاتی 28 9/66 2/62 وجود تنوع تمایلات و ناهمگونی فرهنگی زائران (ذائقه زائر، اشرافیگری، توقع زیاد، کمبود آرامش روحی و روانی، نداشتن تکلیف شفاف و روشن ، نبود الگوی رفتاری استاندارد، توسعه نیافتگی معنوی و رفتاری ) راهبردی 28 9/66 2/62 سلیقه ای و سنتی بودن شیوه مدیریت سازمان (بخشینگری، نبودن هم افزایی، همپوشانی و موازیکاری، بیثباتی مدیریت ) عملیاتی 27 9/31 2/52 توسعه نیافتن آموزش زائر و کارگزار (ضعف آموزشها در سطح بندی، حرفه ایگری، فرهنگ سازی، نداشتن زبان و فهم مشترک ) عملیاتی 25 8/62 2/34 الگوی رفتاری زائر، جامعیت و مطلوبیت لازم را ندارد.
) عملیاتی 22 3/25 2/06 نداشتن آیین نامه انضباطی جامع برای دفترهای زیارتی عملیاتی 22 3/25 2/06 نداشتن توجیه اقتصادی برای بیشتر دفترهای زیارتی (بیکاری و نبود درامد کافی) عملیاتی 21 3/1 1/96 ضعف همکاری و مشارکت بین مجموعه کارگزاران عملیاتی 21 3/1 1/96 وجود نقص در گزینش و تربیت کارگزاران عملیاتی 21 3/1 1/96 کم توجهی به فعالیتهای علمی و ایجاد روزمرگی به جای چشم انداز محوری راهبردی 19 2/81 1/78 کم توجهی به منافع ملی، نقش و رسالت فرهنگی و اثربخش نبودن فعالیتهای اجتماعی و عام المنفعه راهبردی 15 2/22 1/4 جمع 677 100 63/27 بررسی سؤال سوم : مهمترین آسیبهای زمینه ای (محیطی) نظام کارگزاری حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران چیست ؟ تجزیه و تحلیل داده های مصاحبه ها به روش تحلیل محتوا، که در جدول ٦ ارائه شده است به شناسایی شش آسیب زمینه ای (محیطی) منجر شد که در مجموع ، ٩/٦٢ درصد از کل آسیبهای نظام کارگزاری حج و زیارت ج ."