چکیده:
با افزایش رقابت در بین سازمانها، سازمانها نیاز بیشتری به دانش وآگاهی گسترده ازعوامل محیطی دارند، تا بتوانند خود را با تغییرات و تحولات محیطی تطبیق دهند. امروزه سازمانی موفق است که بطور سریع و مستمر یاد بگیرد و این یادگیری تنها از طریق برخورداری از منابع انسانی با انگیزه و ایجاد کارکردهای لازم برای یادگیری محقق خواهد شد. امروزه یادگیری سازمانی به طور فزاینده ای در میان سازمان هایی که به افزایش مزیت رقابتی ،نوآوری و اثربخشی علاقمندند ، مورد توجه ویژه قرار گرفته است و پژوهشگران مختلف ازرویکردهای متفاوتی به تحلیل آن پرداخته اند. دراین پژوهش با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری به بررسی تاثیر هوش سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی در دانشگاه علوم پژشکی اصفهان پرداخته شده است .برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ی هوش سازمانی البرخت و پرسشنامه ی یادگیری سازمانی گومژو همکاران استفاده شده است . اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Amos ویرایش ١٨ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، دراین پژوهش ٥ فرضیه مورد بررسی و آزمون قرار می گیرند که عبارتند از: هوش سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی تاثیر مثبت دارد. فضای باز وآزمایشگری بر قابلیت یادگیری سازمانی تاثیر دارد. انتقال ویکپارچگی دانش بر قابلیت یادگیری سازمانی تاثیر مثبت دارد. تعهد مدیریت بر قابلیت یادگیری سازمانی تاثیر مثبت دارد و دید سیستمی بر قابلیت یادگیری سازمانی تاثیر مثبت دارد، که در سطح ٩٥% تمامی فرضیات تایید می گردنند.
خلاصه ماشینی:
بررسی تاثیر هوش سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی (مورد مطالعه :دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ) دکتر محمودرضا اسماعیلی(نویسنده مسئول ) استادیار گروه مدیریت ، دانشگاه لرستان چکیده با افزایش رقابت در بین سازمانها، سازمانها نیاز بیشتری به دانش وآگاهی گسترده ازعوامل محیطی دارند، تا بتوانند خود را با تغییرات و تحولات محیطی تطبیق دهند.
اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Amos ویرایش ١٨ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، دراین پژوهش ٥ فرضیه مورد بررسی و آزمون قرار می گیرند که عبارتند از: هوش سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی تاثیر مثبت دارد.
قابلیت یادگیری سازمانی و هوش سازمانی متغیرهای پنهان پژوهش و متغیرهای فضای باز وآزمایشگری، انتقال ویکپارچگی دانش , تعهد مدیریت ، دید سیستمی، اتحاد وتوافق ، روحیه ، چشم انداز استراتژیک ، کاربرد دانش ، سرنوشت مشترک، فشار عملکرد ومیل به تغییر به عنوان متغیر مشاهده (الگو های اندازه گیری ) درنظر گرفته شده اند.
در این تحقیق از روش مدل سازی معادلات ساختاری برای آزمون مدل اندازه گیری تاثیر هوش سازمانی بر قابیلیت یادگیری سازمانی و فرضیه های تحقیق استفاده شده است .
برای آزمون فرضیه اصلی پژوهش که عبارت است از تاثیر هوش سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی از معادلات ساختاری استفاده شده است که مدل خروجی نرم افزار ١٨ AMOS در شکل (٤) نشان داده شده است .
همان گونه که پیشتر توضیح داده شد، در این پژوهش به بررسی تاثیر هوش سازمانی بر قابلیت های یادگیری سازمانی با مطالعه موردی در دانشگاه علوم اصفهان پرداخته شده است .
"Organizational Learning Capability", New York, Oxford Ubiversity Press.
"Organizational Intelligence", Journal of workplace learning, 17( 1), pp.