چکیده:
در سالهای اخیر، مدیریت زنجیره تامین توجه بسیاری از دانشگاهیان وصنعتگران را بهخود جلب کرده است. فلسفه وجودی مدیریت زنجیره تامین،مدیریت یکپارچهسازی جریان مواد، اطلاعات و محصولات، از تامینکنندگان اولیهتا مشتری نهایی است. شرایط در حال تغییر دنیای رقایت، باعث شده، سازمانهاجهت افزایش کارآمدی و پاسخگویی، به مفاهیم زنجیره تامین ناب و چابک رویآورند. استراتژی ناب بودن با مفاهیمی چون مدیریت کیفیت جامع و تولید بهموقعمرتبط است و بیشتر بر استفاده بهینه منابع از طریق کاهش و حذف اتلاف تاکیددارد. استراتژی چابکی نیز با تولید انعطافپذیر و تولید انبوه سفارشی مرتبطاست. هدف از نگارش این مقاله، شناسایی و ارزیابی عملکرد زنجیره تامینصنعت سیمان کشور با استفاده از دو پارادایم زنجیره تامین ناب و زنجیره تامینچابک و سپس بررسی اثربخشی عملکرد زنجیره تامین میباشد. به همین منظور،با بررسی ادبیات تحقیق، معیارهای مورد نظر جمعآوری گردید و در نهایت باروش تحلیل سلسله مراتبی فازی رتبهبندی شد. نتایج تحقیق نشان داد که کیفیتبهعنوان مهمترین معیار، بهبود مستمر به عنوان مهمترین زیرمعیار و در نهایتاستراژی زنجیره تامین ناب، مهمترین استراتژی در زنجیره تامین صنعت سیمانکشور است.
خلاصه ماشینی:
"معیارها و زیرمعیارهای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین معیارها زیرمعیارها معیارها زیرمعیارها C١١ – درک نیازمندیهای مشتری C١٢ – قابلیت سازگاری در تغییرات احتمالی C١٣ – یکپارچگی فرآیند C١٤ – کاهش تغییرپذیری C١٥ – حذف اتلافات C١٦ – بهبود مستمر C٣١ – پشتیبانی مشتری C٣٢ – خدمات محصول C٣٣ – انعطاف پذیری در حجم محصول C٣٤ – انعطاف پذیری در تقاضاهای مشتری C٣٥ – انعطاف پذیری در تغییرات بازار C٢١ – طراحی و مهندسی C٢٢ – تضمین کیفیت C٢٣ – توزیع و پخش C٢٤ – تولید C٢٥ – موجودی C٢٦ – مواد C٤١ – ارائه محصول به بازار C٤٢ – پاسخگویی به نیازهای بازار C٤٣ – طراحی، تبدیل و مهندسی C٤٤ – موجودی C٤٥ – مواد C٤٦ – برگشت محصول ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین با رویکرد AHP-Fuzzy ارزیابی عملکرد یکی از فعالیت های کلیدی مدیریتی است .
رتبه بندی زیرمعیارهای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین رتبه زیرمعیارهای زنجیره تأمین ناب /چابک رتبه زیرمعیارهای زنجیره تأمین ناب /چابک 1 بهبود مستمر 13 زمان انتظار طراحی، تبدیل و مهندسی 2 یکپارچگی فرآیند 14 برگشت محصول 3 هزینه موجودی 15 قابلیت سازگاری در تغییرات احتمالی 4 هزینه مواد 16 توزیع و پخش 5 درک نیازمندیهای مشتری 17 ارائه محصول به بازار 6 حذف اتلافات 18 زمان انتظار مواد 7 تضمین کیفیت 19 انعطاف پذیری در تغییرات بازار 8 پاسخگویی به نیازهای بازار 20 انعطاف پذیری در تقاضاهای مشتری 9 زمان انتظار موجودی 21 خدمات محصول 10 هزینه طراحی و مهندسی 22 انعطاف پذیری در حجم محصول 11 کاهش تغییرپذیری 23 پشتیبانی مشتری 12 هزینه تولید همان طور که در جدول ٩ مشخص است ، در معیار کیفیت ، زیرمعیار بهبود مستمر بالاترین ضریب اهمیت را داراست که این آیتم در کل زیرمعیارها نیز بیشترین اهمیت را دارد."