چکیده:
اين پژوهش با هدف شناسايي عوامل كليدي و سناريوهاي احتمالي در افق مشهد 2017 در سازمان تاكسيراني به دنبال پاسخگويي به اين سوالات است كه: در حال حاضر، ميزان رضايت شهروندان از خدمات سازمان تاكسي در چه حدي است؟(شناخت وضع موجود)، مهم ترين فاكتورهاي كليدي تاثيرگذار بر روند عملكرد سازمان تاكسيراني در افق مشهد 2017 كدم اند؟(ارزيابي) و سناريوهاي احتمالي پيش رو درروند عملكرد سازمان تاكسيراني مشهد در افق 2017 چگونه پيش بيني و تحليل مي گردند؟(آينده نگاري). نتايج پژوهش، پس از تحليل 374 پرسشنامه، در نرم افزار SPSS و از آزمون هاي ميانگين، تحليل عاملي و 15 پرسشنامه تخصصي در سناريونويسي ويزارد، نشان داد كه رضايت شهروندان از خدمات سازمان تاكسيراني در حد كمي پايين تراز متوسط (2.65) قرار دارد. نتايج تحليل عاملي به اكتشاف 6 عامل كليدي (آسايش تاكسي، تاكسيران كاردان، پويايي سازمان، توسعه-ي خدمات تاكسي، كرايه عادلانه و توسعه زيرساخت فرهنگي تاكسيراني) موثر بر ميزان رضايت شهروندان پرداخت، بطوريكه نتايج حاصل از تكنيك تاپسيس نشان داد كه تاكسي گردشي از ديدگاه متخصصان و شهروندان از اولويت اول و تاكسي مبادي از بدترن وضعيت برخوردار است، درنهايت از تركيب نقش 6 مولفه و نمره دهي تخصصي متخصصان، درمجموع 318 سناريو احتمالي از نرم افزار ويزارد استخراج شد كه از اين ميان 3 سناريو قوي احتمالي در مشهد 2017، سازمان تاكسيراني را در زمينه ي خدمات رساني به شهروندان دستخوش تغيير خواهد كرد.
خلاصه ماشینی:
"در ادامه جدول ٥ میانگین رضایت از وضعیت تاکسی آورده شده است : / جدول - ١ میانگین رضایت از نوع تاکسی نوع تاکسی تاکسی خطی تاکسی گردشی تاکسی بیسیم تاکسی مبادی(پایانه مسافربری امام رضا) مجموع میانگین اا ا کل شاخص هاو گویه ها میانگین میانگین شاخص میانگین میانگین شاخص میلنگبن میانگین شاخص میاتگین میانگین شاخص رضیت ز شخص رضایت از وضعیت رضایت از مدل تاکسی 2,60 2,76 2,67 2,84 2,73 2,91 2,40 2,70 2,80 تاکسی تمیزی وضعیت داخلی تاکسی 3 3 3,13 2,54 تمیزی وضعیت بیرونی تاکسی 2,77 2,99 3 2,85 رضایت از راحتی صندلی 2,83 2,82 2,95 3 رضایت از رضایت از نحوه برخورد راننده تاکسی 2,86 2,71 2,94 2,82 3 2,9 2,73 2,70 2,78 وضعیت رانندگان رضایت از شادابی و نشاط رانندگان 2,65 2,79 2,88 2,73 سازمان تاکسیرانی رضایت از قوانین راهنمایی و رانندگی توسط تاکسیران 2,15 2,28 2,37 2,15 رضایت از تعداد مسافر سوار شده 2,45 2,35 2,42 2 رضایت از استفاده کنندگان رانندگان از تاکسیمتر 2,82 3 3,17 2,75 رضایت از شهرشناسی تاکسیران 3,13 3,42 3,50 3,42 رضایت از وضعیت صوتی 2,61 2,55 2,82 2,36 رضایت از عملکرد سازمان رضایت از نرخ کرایه های تعین شده توسط سازمان 3,17 2,36 3,43 2,37 3,36 2,40 3,64 2,21 2,36 تاکسیرانی رضایت از نظارت سازمان بر تاکسی های تحت نظر 2,82 2,89 2,95 2,58 رضایت از رسیدگی به شکایات ارباب رجوعان در اسرع وقت 2,32 2,33 2,51 1,92 رضایت از اطلاع رسانی های سازمان در زمینه ترویج فرهنگ تاکسی 2,50 2,53 2,65 2,32 رضایت از دادن مجوز به بانوان 2,28 2,37 2,26 2,34 رضایت از دسترس بودن تاکسی 1,93 2 2 1,96 رضایت از تعداد تاکسی در سطح شهر 3 3,19 3,26 3,24 / مجموع 2,61 2,68 2,74 2,54 2,65 منبع :یافته های تحقیق ، ١٣٩٤ همان طور که از یافته های جدول پیداست ، در مجموع میزان رضایت از سازمان تاکسیرانی در تمام شاخص ها، برابر با میانگین ٢,٦٥ است ؛ که این میزان از میانگین رضایت از کیفیت خدمات در طیف لیکرت که حدمیانه عدد ٣ در نظر گرفته می شود؛ کمتر از حد متوسط است ."