چکیده:
اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي سبك زندگي مبتني بر مهدويت در بهزيستي روان شناختي و معنوي دانش آموزان پسر سال سوم دوره اول متوسطه آموزش و پرورش ناحيه يك شهر اردبيل صورت گرفته است. جامعه آماري اين پژوهش، همه دانش آموزان پسر سال سوم دوره اول متوسطه در سال 1393 را دربر مي گيرد كه پيش آزمون بر روي 120 نفر از آنان اجرا شد و از بين آن ها 46 نفر دانش آموز كه پايين ترين نمره را در آزمون سبك زندگي اسلامي كسب كردند، به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. سپس افراد نمونه به صورت تصادفي در دو گروه «آزمايش» و «گواه»، جايگزين شدند. ابزار اندازه گيري اين پژوهش، شامل پرسش نامه هاي سبك زندگي اسلامي فرم كوتاه كاوياني، بهزيستي روان شناختي ريف و بهزيستي معنوي دهشيري بود. طرح تحقيق از پيش آزمون _ پس آزمون را گروه كنترل و پي گيري بر عهده داشت. آموزش سبك زندگي مبتني بر مهدويت، در هشت جلسه پنجاه دقيقه اي، فقط در مورد گروه آزمايش اعمال شد. براي تجزيه و تحليل داده هاي آزمون، از روش آماري تحليل واريانس (MANCOVA) با استفاده از نرم افزار SPSS20 استفاده شد و نتايج تحقيق نشان داد آموزش سبك زندگي مهدوي مي تواند باعث افزايش بهزيستي روان شناختي و معنوي دانش آموزان شود. همچنين سنجش ماندگاري پژوهش نيز همين نتيجه را نشان داده است.
This study aimed to assess the efficacy of psychological and spiritual well-being lifestyle based on Mahdism in male students of the third year of secondary education، the first period was a city of Ardabil. The population of this study included all secondary school students in 1393 was the third year of the first period. The test was conducted on 120 students، among them 46 students who received the lowest scores on tests of life، as the sample was selected. The subjects were randomly assigned to experimental and control groups were replaced. Measuring instruments The study included questionnaires Islamic life style short form Kavyani، Psychological well-being، and spiritual well-being Dehshir، respectively. The pre-posttest control group design study and follow-up. Life style education based on messianism، 8 sessions of 50 minute test was applied only to groups. In order to analyze the test data of the analysis of variance (MANCOVA) using computer software was used SPSS20. The results showed that training can increase psychological well-being and spiritual lifestyle Mahdavi is students. The sustainability assessment study has shown the same result.
خلاصه ماشینی:
"این الگو، به طور گسترده در جهان مورد توجه اکثر محققان قرار گرفته است(و Kashdan Ryff Ryff & Keyes چان و چنگ، 1 2005)؛ بهطوری که اکثر پژوهشگران از این الگو استفاده نمودهاند و بهزیستی روانشناختی را یک امر مهم در کیفیت زندگی مادی و معنوی افراد قلمداد کردهاند.
در نهایت، در این پژوهش نیز محقق در پی آن است که آموزش سبک زندگی مبتنی بر مهدویت که یکی از اصول اعتقادی شیعیان به شمار میرود، چگونه میتواند در بالا بردن بهزیستی روانشناختی و معنوی دانشآموزان دوره متوسطه اول مؤثر واقع شود.
بنابراین، با توجه به آنچه در مبانی نظری و پیشینه پژوهش مطرح شد، ضرورت مییابد که سبک زندگی مهدوی برای افزایش بهزیستی روانشناختی و معنوی دانشآموزان در جوامع اسلامی مورد تأکید قرار میگیرد.
بر این اساس فرضیههای زیر به محک آزمایش گذاشته شدند: Fry Cohen _ آموزش سبک زندگی مهدوی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه (سال سوم) را افزایش میدهد.
روش پژوهش از آنجا که در پژوهش حاضر، هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش سبک زندگی مهدوی بر بهزیستی روانشناختی و معنوی دانشآموزان سال سوم دوره اول متوسطه است و چنین پژوهشی مستلزم مداخلات آزمایشی و ترتیب دادن گروههای آزمایشی و گواه است.
به عبارت دیگر، نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که آموزش سبک زندگی مبتنی بر مهدویت در افزایش بهزیستی روانشناختی و بهزیستی معنوی دانشآموزان پسر سال سوم دوره اول متوسطه اثربخش بوده است.
در راستای این پژوهش میتوان گفت که آموزش سبک زندگی مبتنی بر مهدویت(زمینهساز) به شیوۀ سخنرانی آزمون گروهی بر افزایش بهزیستی روانشناختی و معنوی دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه(سال سوم) آموزش و پرورش ناحیه یک شهر اردبیل اثربخش است."