چکیده:
بي ترديد، مهم ترين مسئله براي رسيدن به سعادت، كه مطمح نظر آيين مقدس اسلام قرار گرفته ، مسئله تزكيه نفس و پرورش روح است. از منظر اسلام، اين تزكيه به وسيله مجاهده با نفس، كه همان مفهوم «رياضت» است، صورت مي پذيرد. برخي رياضت ها در انديشه ديني، قابل تاييد و برخي مردود است.
با توجه به هجوم نحله هاي دروغين عرفاني شرقي و غربي در جامعه امروز و انحراف از اسلام اصيل، اين پژوهش بر آن است تا با ارائه نگاهي عميق به ديدگاه اسلام و تبيين جايگاه رياضت در آموزه هاي آن، روش صحيح براي هر گونه اقدامي در اين زمينه را تبيين و به موانع و آفات رياضت از ديدگاه حضرات معصومين عليهم السلام، اشاره كند كه رياضت تنها در محدوده شريعت و در بستر دستورهاي الهي تضمين شده، و چنين رياضتي است كه مي تواند سالك را به مراتب بلند عرفاني برساند.
خلاصه ماشینی:
"صاحب قوت القلوب نیز چنین بیان داشته است: جهاد در راه خدا باید به وسیلة نفوس و اموال صورت گیرد، و مجاهد باید در مقابل فحشا و فقر صبر پیشه سازد تا از بندگی هوا و سختیهای حساب رهایی یابد که در این صورت، راه کشف علوم به مجاهد نشان داده میشود و مسائل غریب را قابل فهم مییابد و به واسطة مجاهدت، با نزدیکترین راهها به سوی خداوند دست پیدا خواهد کرد (مکی، 1417ق، ج1، ص219).
پس از شمارش این انواع، به خلقیات، شهوات انسان، و به مجاهدت با اخلاق ذمیمه توجه کلی میکند و راه به دست آوردن نتایج را بیان میدارد و مینویسد: باید که این مجاهده در طول مدت عمر صورت بپذیرد، و انسان باید تمام وقت به تقوا و مراقبت از قوای خود بنماید؛ زیرا این قوای انسانی هستند که منشأ افعال ذمیمه هستند، و مراد از «مرابطه» نیز همین مبارزه و مجاهده با قوای نفسانی است که در آیه بدان اشارت رفته است؛ و اگر این مرابطه انجام بپذیرد آن وقت، تقوا صورت پذیرفته است و به دنبال آن، فلاح و سعادت و رستگاری نصیب انسان میگردد (فخررازی، 1420ق، ج9، ص 474).
2. نسبت ریاضت با شریعت در کلام معصومان( ریاضتی که در کلام معصومان( بدان توصیه شده است به سبب آنکه ایشان اولواالامر و اولیای خدا هستند و هدایت انسانها بر عهدة ایشان است، باید مطابق وحی تشریعی باشد و ازاینرو، احادیثی که اجتماع، به تمام سعادت دنیا و آخرت میرسد، وگرنه اگر این حضور در اجتماع و تحمل ناملایمات نباشد سعادتی که نصیب انسان میگردد تمام و کامل نخواهد بود و تنها به بعضی از آنها خواهد رسید (همان، ج4، ص 91 و 92)."