چکیده:
پژوهش حاضر به بررسي ارتباط شفقت خود، ارزش خود و آمادگي براي شرم و گناه با تجربه ي شرم و گناه پس از بازسازي تجربه ي خطا و اشتباه پرداخته است. در اين مطالعه شبه تجربي 80 دانشجوي دانشگاه تهران (زن 54، مرد 26) به مقياس هاي شفقت خود، ارزش خود و زيرمقياس آمادگي براي شرم و گناه پرسشنامه ي عاطفه خودآگاه-3 پاسخ دادند. بعد از القاي هيجان شرم و گناه از طريق بازسازي تجربه ي خطا و اشتباه در اين افراد، ميزان هيجانات ناخوشايند آنها از طريق چك-ليست صفات شرم و گناه مبتني بر نظريه ي تانگني و پرسشنامه هيجانات ناخوشايند سنجيده شد. يافته ها نشان داد آمادگي براي شرم به صورت مثبت و شفقت خود به صورت منفي با هيجانات ناخوشايند ارتباط دارند. ارزش خود تنها با هيجان شرم ارتباط منفي داشت و آمادگي براي گناه با هيچكدام از هيجانات رابطه اي نشان نداد. همان طور كه پيش بيني شده بود، شفقت خود توانست فراسوي آمادگي براي شرم و گناه، هيجانات ناخوشايند را پيش بيني كند. در حالي كه ارزش خود توانايي پيش بيني هيجانات ناخوشايند را نداشت. يافته ها با توجه به ماهيت متفاوت سازه هاي شفقت خود و ارزش خود تبيين شده اند.
The present study examined the relationship between Self-Compassion، Self-esteem، Shame-Proneness and Guilt-Proneness with experiencing shame and guilt after reminding the experience of fault and transgression. To do so، in a quasi-experimental design، 80 students (26 males and 54 females) of the University of Tehran filled Self-Compassion and Self-Esteem Scales and Shame-Proneness and Guilt-Proneness subscales of the Test of Self- Conscious Affect-3. After shame and guilt induction by reminding and writing about an experience of fault and transgression، Participants reported their unpleasant emotions by the adjective-checklist of shame and guilt based on Tangney`s theory and the scale of unpleasant emotions. The Results revealed that shame-proneness was positively and self-compassion was negatively associated with the unpleasant emotions. Self-esteem was correlated negatively with the shame only and guilt-proneness showed no significant relationship with the unpleasant emotions. As hypothesized، self-compassion predicted unpleasant emotions that are beyond the shame-proneness and guilt proneness، while self-esteem wasn’t the predictor of the unpleasant emotions. The results were explained based on the different nature of self-compassion and self-esteem constructs.