چکیده:
اين مطالعه با هدف تعيين رابطه باورهاي فراشناختي و سبكهاي مقابله با اضطراب امتحان با توجه به نقش دلبستگي دو سوگراي دانش آموزان دختر انجام گرفت. در يك مطالعه از نوع همبستگي، 202 دانش آموز مقطع سوم راهنمايي شهر يزد به روش نمونهگيري تصادفي طبقهاي انتخاب شدند و پرسشنامه اضطراب امتحان اسپيلبرگر، پرسشنامه باورهاي فراشناختي، سبكهاي مقابله (CISS)، دلبستگي كولينز و ريد را تكميل كردند. به منظور تجزيه و تحليل دادهها از آزمون همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون استفاده شد. نتايج مطالعه حاضر نشان داد اضطراب امتحان با باورهاي فراشناختي، سبك مقابله اجتنابي و هيجان مدار و دلبستگي دو سوگرا همبستگي مثبت و معناداردار دارد. همچنين بين باورهاي فراشناختي با سبكهاي مقابله اجتنابي، مساله مدار، هيجان مدار و دلبستگي دو سوگرا رابطه مستقيم و معنادار به دست آمد. از طرفي همبستگي سبكهاي مقابله هيجان مدار با دلبستگي دو سوگرا مثبت و معنادار بود. نتايج تحليل رگرسيون سلسله مراتبي نيز نشان داد متغير باورهاي فراشناختي به تنهايي 27 درصد واريانس اضطراب امتحان را تبيين كرد. در حالي كه متغير سبك مقابله به همراه باورهاي فراشناختي تقريباً 32 درصد از واريانس اضطراب امتحان و در صورتي كه دلبستگي دوسوگرا به دو متغير باورفراشناختي و سبك مقابله اضافه گردد تقريباً 34 درصد از واريانس اضطراب امتحان را تبيين ميكنند. با توجه به تاثيري كه استفاده مناسب از سبكهاي مقابله در رويارويي با اضطراب ناشي از امتحان دارد، ميتوان با آموزشهاي لازم در اين حوزه مانع از در چالش قرار گرفتن بسياري از دانش آموزان با پديده اضطراب امتحان كه تاثير منفي زيادي در كاهش عملكرد تحصيلي دارد شد. همچنين لازم است والدين به عنوان كساني كه در شكل گيري دلبستگيكودكان نقش دارند نيز تحت آموزشهاي لازم قرار بگيرند.
This study was conducted to examine the relationship between meta cognitive beliefs and female students’ test anxiety coping styles by considering the role of ambivalent attachment. In a correlative study، 202 female students in the third grade of Yazd’s middle school were selected by random cluster sampling and then completed the Spielberger Anxiety questionnaire، Meta cognitive Beliefs Questionnaire and Collins and Raid attachment questionnaire. Pearson's correlation test and regression analysis were used to analyze the data. The present study showed that there was a positive relationship between test anxiety and cognitive beliefs، avoidant coping style، emotional-based coping style and ambivalent attachment. Also there was direct and significant relationship between meta cognitive beliefs and avoidant coping style، issue-oriented copying style، emotional-based coping style and ambivalent attachment. Emotional coping styles were also positively and significantly oriented with ambivalent attachment. Results of the step by step regression analysis showed that meta cognitive beliefs explained 27% of the variance the test anxiety by themselves، while the coping style along with meta cognitive beliefs explained approximately 32% of the variance of test anxiety and if ambivalent attachment added to meta cognitive beliefs and coping style، 34% of the variance of test anxiety can be explained approximately. Due to the effectiveness of the proper use of coping styles in dealing with the test anxiety، the necessary trainings in this area can prevent the students from being challenged by the test anxiety which could have many negative effects on their performance. Also parents as those having a role in the formation of their children’s attachment should undergo necessary training.