چکیده:
هدف: قصد مصرف كننده براي خريد، به احتمال برآورده شدن انتظاراتش بستگي دارد، ولي اين مساله در مورد محصولاتي كه مصرف كننده به سرعت اقدام به خريد آن ها مي كند، به برقراري ارتباط در نقطه فروش بستگي دارد. بسته بندي، يكي از مهم ترين عوامل اثرگذار بر تصميم خريد در نقطه فروش است. هدف از اين پژوهش، بررسي تاثير استفاده از نمادهاي اسلامي در بسته بندي مواد غذايي بر قصدخريد مصرف كنندگان مسلمان است.
اين پژوهش از نظر هدف، كاربردي و از نظر ماهيت و روش، توصيفي ـ پيمايشي است. داده هاي گردآوري شده از طريق پرسشنامه، توسط روش حداقل مربعات جزئي (PLS)[1] پردازش شد. جامعه آماري، شامل كليه دانشجويان دانشگاه گيلان بوده و تعداد آن ها 17000 نفر مي باشد و روش نمونه گيري در اين پژوهش، روش نمونه گيري در دسترس بوده است.
نتايج، بيانگر تاثير مثبت وجود يك نماد اسلامي در بسته بندي مواد غذايي بر قصد خريد مصرف كنندگان است. البته اين تاثير در مورد مصرف كنندگان با تعهد مذهبي بالا تاييد شد. نتيجه ديگر نشان مي دهد كه وجود نماد مذهبي بر روي بسته بندي مواد غذايي، ارزش مذهبي ادراك شده توسط مصرف كنندگان با تعهد مذهبي بالا را نسبت به آن محصول افزايش مي دهد.
نتايج اين پژوهش به بازارياباني كه در پي ترفيع محصولات غذايي در بازارهاي اسلامي هستند كمك خواهد كرد تا درك كنند كه چه وقت و چگونه از نمادهاي مذهبي در بسته بندي محصولات غذايي استفاده كنند.
خلاصه ماشینی:
تأثیر نمادهای اسلامی در بسته بندی بر قصد خرید مصرف کنندگان موادغذایی محسن اکبری * محمدحسن قلی زاده ** معصومه زمردی *** دریافت : ٩٤/١١/٢٢ پذیرش : ٩٥/٣/١١ نماد مذهبی / ارزش مذهبی ادراک شده / تعهد مذهبی / قصدخرید / تعامل گرایی نمادین چکیده هدف : قصد مصرف کننده برای خرید، به احتمال برآورده شدن انتظاراتش بستگی دارد، ولی این مسأله در مورد محصولاتی که مصرف کننده به سرعت اقدام به خرید آن ها میکند، به برقراری ارتباط در نقطه فروش بستگی دارد.
از مطالعات بسیاری که در حوزه بازاریابی، در خصوص بسته بندی محصول و نقش اساسی آن در بازاریابی صورت گرفته است ، بر میآید که عناصر مهمی که ظاهر بسته بندی را شکل میدهند شامل حروف ، رنگ ، گرافیک ، برچسب ، لوگو و سمبل (نماد) میباشند که استفاده مناسب و مؤثر از این عناصر میتواند بر انتخاب خرید مصرف کننده اثر 1.
در این پژوهش ، برای حمایت از ادعای محقق مبنی بر اینکه نمادهای مذهبی روی بسته بندی محصول از طریق ارزش مذهبی ادراک شده ، بر قصدخرید مصرف کننده اثرگذار است ، از تئوری تعامل گرایی نمادین استفاده می شود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) H١: افزودن یک نماد مذهبی اسلامی روی بسته بندی محصول ، بر قصد خرید مصرف کنندگان مسلمان اثرگذار است .
مدل مفهومی مطرح شده در این مطالعه به منظور سنجش تأثیر استفاده از نماد مذهبی روی بسته بندی مواد غذایی بر قصد خرید مصرف کنندگان مسلمان ارائه شده است .