چکیده:
تحلیل محتوا، فرآیند تبدیل کیفیت ها به کمیت ها و سپس تبدیل همین کمیت به کیفیت است.
این روش، بیش تر در روند پژوهی، پژوهش هاي تلفیقی، بررسی تصویر واقعیت ها و نیز بررسی
میزان انطباق برنامه ها با ویژگی ها و ویژگی هاي ساختاري و محتوایی بکار برده می شود. روش
تحلیل محتوا بر این فرض بنا شده است که با تحلیل پیام هاي زبانی می توان به کشف معانی،
اولویت ها، نگرش ها، شیوه هاي درك و سازمان یافتگی جهان دست یافت. این روش که در
رشته هاي گوناگون علوم اجتماعی همچون ارتباطات، جامعه شناسی، علوم سیاسی و روان شناسی،
کاربرد دارد، پژوهشگران نسبت به آن ( به منزله روشی انعطاف پذیر براي تحلیل داده ها )، توجهی
ویژه دارند. روش تحلیل محتوا، بین دو قطب عینی و ذهنی قرار می گیرد. به بیان دیگر، رویکرد
تلفیقی تحلیل محتوا، امروزه می تواند کاربردي تر (از کمی گرایی یا کیفی گرایی صرف در تحلیل
محتوا) باشد.
Content analysisis the process of qualities' transforming to the quantities and then converting the same quantity to the quality. This method is more used in research process, combinative research /consolidated research,review of facts'image and examining the conformityrate of programs with the features as well asthe structure and content characteristics.Content analysis method is based on the assumption thatthe meaningsdiscovery, preferences, attitudes, ways of understanding and organizing the world can be achieved by analyzing the verbal messages. This method that is applied in different subjects of social sciences such as communication, sociology, political science and psychology, the researchers (as a flexible way for data analysis) have particular attention in relation to it. The content analysis method is placed between the two subjective and objective poles. In other words, the combinative approach ofcontent analysis could be more applicable today than the merequantity-orientation or quality-orientation.