چکیده:
مهمترين هدف اين پژوهش مطالعه و بررسي عوامل مرتبط با توفيق يادگيري دانشجويان مهندسي و پزشكي بود. به همين منظور، دو عامل سبك هاي يادگيري و غلبه طرفي (برتري نيمكره هاي مغزي) در دانشجويان دختر و پسر دراين دو رشته تحصيلي مورد بررسي قرار گرفت. مطالعه ازنوع همبستگي بوده و پژوهشگر به مقايسه 178 نفر ازكل دانشجويان دختر و پسر مشغول 89 رشتههاي پزشكي و مهندسي دو دانشگاه شيراز و علوم - به تحصيل در نيمسال نخست 88 پزشكي شيراز پرداخت. در اين پژوهش از شيوه نمونه گيري خوشه اي استفاده شد و دانشجويان دو پرسشنامه استانداردِ سبك هاي يادگيري كُلب و غلبه طرفي مغز سيلبر را تكميل نمودند. تحليل SPSS وآزمون خي دو و با بكارگيري نرم افزار 17 t آماري داده ها با استفاده از آمار توصيفي، آزمون صورت گرفت. نتايج بدست آمده از اين پژوهش حاكي از آن است كه دانشجويان دو رشته مهندسي و پزشكي از لحاظ شيوههاي درك و پردازش داده ها با يكديگر تفاوت دارند. همچنين، يافتههاي مربوط به سبكهاي يادگيري نشان دادند كه دانشجويان رشته پزشكي بيشتر از سبك واگرا استفاده مي كنند در حالي كه دانشجويان رشته مهندسي گرايش بيشتري به سبك همگرا دارند. همچنين، در مقايسه شيوه هاي يادگيري دختران و پسران دانشجو نتايج نشان دادند كه دختران شيوه تجربه عيني را بيشتر بكار ميگيرند. در ارتباط با غلبه طرفي مغز بيشتر دانشجويان هر دو رشته تحصيلي از هر دو نيمكره مغز براي درك و پردازش اطلاعات استفاده مي نمايند. همچنين، يافتهها حاكي از رابطه بين سبك يادگيري و غلبه طرفي، جنسيت و رشته تحصيلي ميباشد.
خلاصه ماشینی:
"آن ها در درک و پردازش داده ها رویکردهایی متفاوت دارند یا به گفته روان شناسان تربیتی از سبک های یادگیری ، متنوعی برخوردارند ( &Felder& Silverman; Riding ;١٩٨٠ ,Dunn& Dunn ;١٩٨٣,Curry Sheema, 1991; James& Gardner, 1995; Grasha, 1996; Cassidy, 2004; ٢٠٠٥ ,Boyle& Honigsfeld).
حجم عظیمی از پژوهش ها نشان از آن دارند که یکی از دلایل عمده افت تحصیلی نا هم خوانی سبک های یادگیری یادگیرندگان با شیوه های تدریس و روش های ارایه محتوای آموزشی به وسیله یاد دهندگان و برنامه ریزان آموزشی می باشد ( ,Felder& Spurlin ;٢٠٠٧ ,Moore ١٩٨١ ,Entwistle ;٢٠٠٤ ,Hunt et al ;٢٠٠٥).
جدول ٢- نتایج آزمون خی دو بین سبک های یادگیری و رشته تحصیلی سبک یادگیری پزشکی (٩٤=N) مهندسی (٨٤=N) واگرا 30 17 جذب کننده 17 21 همگرا 25 36 انطباق یابنده 22 10 P<0/01 df=3 ٩/٩٧= مقدار خی دو در بررسی و مقایسه تفاوت های بین دختران و پسران رشته پزشکی با استفاده از آزمون تی مستقل ، نتایج نشان دادند که دختران نسبت به پسران ، به گونه ای معنی دار از شیوه های تجربه عینی و مشاهده تآملی بیش تر استفاده می کنند، اما با وجود برخورداری از میانگین های بالاتر نسبت به پسران در شیوه های مفهوم سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال تفاوتی معنی دار بین دختران و پسران مشاهده نگردید (جدول ٣).
به گفته کلب ، بیش تر دانشجویان رشته مهندسی از سبک همگرا استفاده می کنند که با یافته های این پژوهش هم خوان می باشد (٢٠٠٠ ,Zhang &Sternberg ) و هم چنین ، به نظر می آید که دانشجویان این رشته از شیوه های یادگیری متنوع تری بر خوردارند."