چکیده:
این پژوهش، با هدف بررسی رابطه خود-کارآمدی با اثربخشی رهبری در بین مدیران مدارس استان گیلان در سال تحصیلی 89-1388 انجام گرفته است. روش انجام پژوهش، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی و جامعه آماری، شامل تمامی مدیران و دبیران مدارس دولتی متوسطه استان گیلان بوده است. نمونه انتخاب شده در برگیرنده تعداد 230 نفر مدیر و 690 نفر دبیر بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شد. ابزار اندازه گیری دو پرسشنامه محقق ساخته شامل 49 پرسشی خود-کارآمدی و 48 پرسشی اثربخشی رهبری بود. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی 87/0 برای پرسشنامه خود-کارآمدی و 86/0 برای پرسشنامه اثربخشی رهبری به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t، تحلیل واریانس و رگرسیون چند متغیره سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایج نشان داد که، همبستگی معناداری بین خود-کارآمدی مدیران متوسطه استان گیلان و اثربخشی رهبری وجود دارد. نتایج نشان داد که، از لحاظ جنسیت تفاوت معناداری بین خود-کارآمدی مدیران وجود ندارد. اما سابقه مدیریت باعث تفاوت معناداری بین میانگین ها گردید. به علاوه، نتایج نشان داد در خصوص اثربخشی مدیران با توجه به جنسیت و سابقه مدیریت نیز تفاوت معناداری وجود ندارد. هم چنین نتایج پژوهش حاکی از آن بود که تفاوت معناداری بین مقدار خود-کارآمدی مدیران و رشته تحصیلی و منطقه محل خدمت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١- نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون اثر بخشی رهبری سطح معناداری برنامه ریزی و سازماندهی 0/19 0/01 روابط انسانی و رابطه مداری 0/15 0/05 مواجهه با تنش 0/04 - موقعیت سنجی سیاسی 0/04 - خلاقیت و نوآوری 0/06 - کنترل و نظارت 0/12 - توسعه شغلی و اخلاقی 0/22 0/01 با توجه به وجود همبستگی بین متغیر اثربخشی رهبری با مؤلفه های خود- کارآمدی رهبری تصمیم به اجرای تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی گرفته شد که نتایج آن در ذیل آمده است .
جدول ٤ - مقایسه میزان خود-کارآمدی مدیران براساس تجارب مدیریتی مؤلفه های خود-کارآمدی مقدار F درجه آزادی سطح معناداری برنامه ریزی و سازماندهی 0/01 4 2/84 روابط انسانی و رابطه مداری ١/٣٦ ٤ - مواجهه با تنش - 4 2/18 موقعیت سنجی سیاسی - 4 0/257 خلاقیت و نوآوری - 4 0/919 کنترل و نظارت 0/01 4 2/57 توسعه شغلی و اخلاقی - 4 1/09 سوال چهارم پژوهش : یافته های جدول ٥ از اجرای آزمون t مربوط به این که تا چه اندازه مقدار اثربخشی رهبری در بین مدیران مدارس متوسطه به لحاظ جنسیت متفاوت است ، نشان می دهد که بین مدیران زن و مرد در خصوص متغیر اثربخشی رهبری براساس آزمون t تفاوت معنی داری وجود ندارد."