چکیده:
هدف اصلي اين پژوهش، شناسايي و تعيين پديده هاي فرهنگ و جو سازماني نوآورانه در مدارس متوسطه بمنظور ايجاد يك چهارچوب مفهومي مناسب و توسعه مباني نظري آن مي باشد. اين پژوهش با رويكرد كيفي و با استفاده از راهبرد پديدارنگاري انجام يافت. جامعه پژوهشي شامل اساتيد و صاحب نظران، مديران شاخص و معلمان نمونه مدارس متوسطه شهر تهران بودند كه از ميان آن ها 37 نفر به عنوان اطلاع رسان از راه نمونه گيري نظري هدفمند تا رسيدن به اشباع نظري انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته و عميق گرد آوري شدند. روش تحليل داده ها، تحليل محتواي استقرايي با استفاده از كدگذاري در سه سطح باز، محوري و گزينشي بود. نتايج و يافته هاي مربوط نشان دادند كه مقوله ها يا ابعاد اساسي فرهنگ و جو سازماني نوآورانه شامل: 1) فرهنگ پژوهش محوري؛ 2)فرهنگ حامي نوآوري؛3)جو گشودگي و اعتماد متقابل؛4)جو خلاق و حامي نوآوري؛ 5)فرهنگ نقد و نقدپذيري مي باشد. نتايج يافتهها بيانگر آنند كه با فراهم ساختن بستر لازم براي شكل گيري فرهنگ و جو نوآورانه بر اساس نشانگرهاي شناسايي شده در مدارس مي توان مدارس را به سمت نوآور شدن هدايت كرد.
خلاصه ماشینی:
"لذا، پژوهشگران در این راستا با رویکرد کیفی و با استفاده از راهبرد پدیدارنگاری ١ جهت شناسایی و تعیین نشانگرها و ابعاد فرهنگ و جو نوآورانه در مدارس بمنظور فراهم آوردن چهارچوب مفهومی مناسب آن از دیدگاه اساتید دانشگاه و صاحب نظران، مدیران شاخص نظام آموزشی و معلمان نمونه مدارس متوسطه شهر تهران بر مبنای مصاحبه های نیمه ساختار یافته ٢ و عمیق یک پرسش اساسی را مطرح خواهند کرد: مولفه های بنیادی فرهنگ و جو سازمانی نوآورانه در مدارس متوسطه شهر تهران کدام اند؟ چارچوب نظرƽ و پیشینه پژوهش پژوهش های گوناگون در مورد فرهنگ و جو سازمانی مدرسه بیانگر آن است که این دو متغیر نقشی بسیار مهم در رضایت کاری معلمان و بالطبع بروز فعالیت های نوآورانه و عملکرد مطلوب آنان دارند.
در راستای وجود فرهنگ نقد کردن و نقد پذیری در مدرسه ، بر اساس نتایج مصاحبه با مشارکت کنندگان در پژوهش مهم ترین نشانگرها عبارتند از: استقبال معلمان و کارکنان از نقد و انتقادهای سازنده؛ نقد و انتقاد را وسیله ای برای رفع ضعف ها و دستیابی به موفقیت دانستن ؛ در معرض نقد قرار دادن برنامه عملیاتی مدرسه پیش از تصویب نهایی به وسیله مدیر؛ اعتماد رهبر آموزشی مدرسه به قضاوت های حرفه ای و نقد همکاران از برنامه های خود است .
نتایج بدست آمده از پژوهش نشان داد که فرهنگ و جو سازمانی نوآورانه مدرسه شامل پنج مقوله کلی یا بعد شامل : ١-"فرهنگ پژوهش محوری "که خود نیز شامل خرده مقوله هایی نظیر: کاربست یافته های پژوهشی نوین به وسیله معلمان؛ استفاده معلمان از پژوهش بویژه اقدام پژوهی جهت حل مسایل حرفه ای خود؛ فراهم بودن فضا و شرایط لازم در مدرسه برای انجام پژوهش ؛ ترغیب معلمان و کارکنان نوآور به انجام پژوهش جهت توسعه حرفه ای خود است ."