چکیده:
حكمراني الكترونيكي، بيانگر تغيير پارادايم نقش دولت وحكومت ها است كه زمينه را براي مشاركت يكسان و برابر تمام شهروندان در فرآيند تصميم گيري به صورت الكترونيكي فراهم مي نمايد. با توجه به شكست پروژه هاي پياده سازي دولت الكترونيكي كه همراه با تحميل هزينه هاي گزاف بوده، بررسي دقيق اين حوزه ضروري است. شهرداري ها از جمله سازمان هايي هستند كه با توجه به تعاملات گسترده با شهروندان براي پياده سازي حكمراني الكترونيكي مناسب هستند. پژوهش حاضر بدنبال شناسايي و اولويت بندي ارزش هاي حكمراني الكترونيكي در شهرداري ها مي باشد. جامعه ي آماري پژوهش، مديران و كارشناسان سيستم هاي خدمات الكترونيكي در شهرداري قم مي باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف كاربردي و از نظر روش پژوهش جزء تحقيقات توصيفي- پيمايشي مي باشد، كه براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه استفاده گرديده است. تحليل داده ها با استفاده از روش فرايند تحليل سلسله مراتبي صورت گرفته است. يافته هاي پژوهش نشان داد كه در بين ارزش هاي شناسايي شده، ارتقاي سطح خدمات بر اساس توسعه متوازن شهري، ارتقاي امنيت شبكه اطلاعات و گسترش عدالت اجتماعي از طريق ارائه فرصت هاي برابر براي دسترسي به اطلاعات به صورت الكترونيكي از اولويت بيشتري برخوردار مي باشند.
خلاصه ماشینی:
"2. alue Focused hinking جدول ١ ارزشهای شناسایی شده حکمرانی الکترونیکی بعد ارزش منبع ارتقای تعامل با کسب وکارها و صنعت [20] اشتراکگذاری شبکه اطلاعات بین شهرداری و شهروندان [18] تماس مستقیم بین مسئولان و عموم مردم [7] حداکثرکردن پاسخگویی شهرداری در زمینه وظایف و مسئولیت های شهرداری [7] حداکثرکردن پاسخگویی شهرداری در زمینه ساختارها و فرایندهای شهرداری [7] حداکثر کردن شفافیت نقش ها و مسئولیت های شهرداری [7] ادارهکردن حداکثر کردن شفافیت ساختارها و فرایندهای شهرداری [7] الکترونیکی کاهش فساد اداری [7] حداکثرکردن تخصیص خدمات براساس قوانین [7] حداکثرکردن ارائه اطلاعات با کیفیت [14] ارائه فرایندهای دیجیتالشده و باز مهندسی شده [5] کاهش بار مسئولیت اداری [7] اثربخشی نقش ها و وظایف [7] هم راستا شدن با روند جهانی در ارائه خدمات [21] سهولت انتشار اطلاعات بین شهرداری و دیگر سازمانها [21] نمایش اطلاعات به روز و دقیق برای عموم مردم [7] تسریع و تنوع در ارائه اطلاعات [21] حداکثرکردن یکپارچگی اطلاعات [7] حداکثرکردن اعتبار و اطمینان اطلاعات [7] ارائه تسهیل کردن انتخاب اطلاعات و خدمات [7] خدمات حداکثرکردن کنترل بر دریافت خدمات [7] الکترونیکی ارائه اطلاعات در زمینه خدمات ارائه شده [5] حداکثرکردن دقت تراکنش ها [21] بهبود ارائه موثق خدمات [21] حداکثرکردن ارزش افزوده خدمات [7] ایجاد امکان درج شکایت و نظرسنجی از خدمات [7] بهبود زمان پاسخ به ارائه خدمات [21] ارائه خدمات شخصی سازی شده به شهروندان [7] ادامه جدول ١ بعد ارزش منبع حداقل زمان در پرسوجوها و رسیدگی به شکایات [5] حداقل کردن ارتباط مستقیم با شهرداری برای دریافت خدمات [7] ارائه خدمات به شهروندان به صورت پیشخوان [7] حداکثرکردن انواع کانالهای ارائه خدمت [21] ارائه خدمات ٢٤ ساعت و هفت روز هفته [21] اطمینان حفاظت از حریم خصوصی [21] ممانعت از حملات الکترونیکی [21] ممانعت از سوء استفاده از اطلاعات شهروندان [7] حداقل کردن نشر اطلاعات شخصی [7] امنیت سرور و افشای اطلاعات به شخص ثالث [7] ایجاد امکان شکایت کردن الکترونیکی [7] ایجاد امکان نظرسنجی آنلاین [7] دریافت پیشنهادات شهروندان در مورد مسائل شهری [7] ایجاد امکان تالار گفتمان آنلاین در موضوعات شهری [7] ایجاد امکان دریافت الکترونیکی بازخور شهروندان از فعالیت های شهرداری [١٧] ارائه بازخور شهرداری به شهروندان در مورد پیشنهادها [21] مشارکت گسترش عدالت اجتماعی از طریق ارائه فرصت های برابر برای دسترسی به [4] الکترونیکی اطلاعات اشاعه مؤثر قوانین [6] افزایش سهم مشارکت شهروندان در مسائل شهری [14] افزایش علاقه شهروندان برای مشارکت با شهرداری [6] قدرتبخشیدن به شهروندان برای مشارکت [12] ارائه اطلاعات شهرداری به شهروندان در قالب های الکترونیکی متنوع مانند [7] فیلم ، صوت و متن ٤- روششناسی پژوهش پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، به دلیل اینکه از پرسشنامه در جهت شناسایی و اولویت بندی ارزشهای حکمرانی الکترونیکی پرداخته است ، براساس ماهیت و روش گردآوری دادهها، یک پژوهش توصیفی ـ پیمایشی می باشد."