چکیده:
در اين پژوهش، رابطه بين ميزان استفاده از فناوري هاي نوين ارتباطي (اينترنت، ماهواره، تلفن همراه) و ارتباطات خانوادگي در شهر شيراز، با استفاده از چارچوب نظري كاشت و ساخت يابي گيدنز بررسي شده است. اين پژوهش از نوع پژوهش هاي همبستگي و مقايسه اي است كه به روش پيمايشي و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته، با نمونه اي از 384 خانوار شيرازي و از طريق نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انجام شده است. يافته ها بر مبناي ضريب همبستگي پيرسون (r) نشان مي دهد كه بين ميزان استفاده از فناوري هاي نوين ارتباطي با ارتباطات خانوادگي و ابعاد آن، به جز توزيع قدرت، رابطه منفي و معنا دار وجود دارد. همچنين نتايج حاصل از مدل رگرسيوني حاكي از آن است كه در مجموع، ميزان استفاده از تلفن همراه و ماهواره 17درصد از تغييرات متغير وابسته را تبيين مي كند. در آزمون تحليل مسير مشخص شد كه ميزان استفاده از ماهواره، هم به طور مستقيم و هم از طريق هويت اجتماعي با ارتباطات خانوادگي رابطه دارد؛ اما دو بعد استفاده از اينترنت و تلفن همراه تنها از طريق هويت اجتماعي و به طور غير مستقيم با ارتباطات خانوادگي در ارتباط است.
خلاصه ماشینی:
"نتایج به دست آمده از جدول ٤ نشان میدهد؛ بین میزان اسـتفاده از تلفـن همـراه بـا ارتباطات خانوادگی (٠/٣٥-)، رضایت از زندگی زناشویی (٠/٣٣٤-)، ارتباط چهـره بـه چهره والدین با فرزندان (٠/٤٢٤-)، اعتمـاد زوجـین (٠/٢٩٧-) و ارتباطـات مددکارانـه (٠/١٩-) رابطه منفی و معنادار وجود دارد؛ اما رابطه بین میزان استفاده از تلفن همـراه و هرم قدرت ، مثبت و معنادار است .
جدول ٤ـ ضرایب همبستگی پیرسون بین میزان استفاده از تلفن همراه با ارتباطات خانوادگی و ابعاد آن (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه دوم : بین میزان استفاده از فناوری هـای نـوین ارتبـاطی و ابعـاد آن بـا هویـت اجتماعی پاسخگویان رابطه وجود دارد.
جدول ٧ـ معادله رگرسیون ارتباطات خانوادگی بر اساس میزان استفاده از ابعاد فناوری نوین ارتباطی (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه پنجم : هویت اجتماعی بین ابعـاد اسـتفاده از فنـاوری هـای نـوین ارتبـاطی و ارتباطات خانوادگی نقش واسطه گری دارد.
جدول ٨ـ معادلات ساختاری مدل تحقیق در مرحله اول متغیر وابسته متغیر مستقل T R2 1 – R2 وضعیت معناداری (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١ـ نمودار تحلیل مسیر مدل پژوهش در مرحله نهایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) اساس نمودار مدل پژوهش (شکل ١)، میزان استفاده از ماهواره ، هم تأثیر مسـتقیم و هم از طریق هویت اجتماعی، تأثیر غیرمستقیم بر ارتباطات خانوادگی دارد؛ اما دو بعد استفاده از اینترنت و استفاده از تلفن همراه تنها از طریـق هویـت اجتمـاعی و بـه طـور غیرمستقیم بر ارتباطات خانوادگی تأثیرگذار است ؛ بنابراین ، اینکه هویت اجتماعی بـرای هر سه بعد فناوری های نوین ارتباطی نقش واسطه گری ایفا میکند، تأیید میشود."